Alex in Amsterdam (2009)

Regie: Michiel ten Horn | 40 minuten | komedie, korte film | Acteurs: Krisjan Schellingerhout, Sallie Harmsen, Felix Burleson, Raymond Thiry, Rene Groothof, Guus Dam, Stephan Evenblij, Frank Evenblij

De jonge, ietwat naïeve Alex is banketbakkerszoon in een dorpje in Limburg. Hij had graag het vlaaienbedrijf van zijn vader voortgezet, maar door de economische crisis zit dat er niet in. Zijn ouders besluiten voor hem dat het beter is dat hij gaat studeren. De studie economie in Amsterdam lijkt hen wel wat. De film start op de dag dat Alex een afspraak heeft met zijn huisbaas, want als je in Amsterdam studeert moet je natuurlijk op kamers. Gewapend met een beduimelde en hoogstwaarschijnlijk sterk achterhaalde plattegrond, een briefje met het adres er op en een vlaai (“Een Christoffel, om precies te zijn”), stapt Alex in de trein. De arme jongen schrikt zich de pleuris als er plotseling een medereiziger tegen hem begint te praten. Eenmaal op het Centraal Station valt Alex van de ene verbazing in de andere. Een (mooi) meisje (Sallie Harmsen, ‘Het echte leven’) botst tegen hem op en kaffert hem uit. In een gemotoriseerde fietstaxi komt Alex er achter dat zij zijn portemonnee gestolen heeft. Door een communicatiestoornis begrijpen de twee bestuurders (acterende broers Stephan en Frank Evenblij) Alex verkeerd en brengen ze hem naar de rosse buurt, waar Alex helemaal niet meer weet waar hij kijken moet. Als betaling nemen ze ieder een stuk taart (“het is geen taart, het is een vlaai!”). Alex komt vervolgens twee zwervers tegen en een stel korpsballen en de misverstanden stapelen zich op.

Hierdoor wordt het de economiestudent in spe moeilijk gemaakt om op tijd bij het afgesproken adres te komen. En waarom komt hij toch steeds dat meisje tegen?  ‘Alex in Amsterdam’ (2009) is een korte film, gemaakt in het kader van One Night Stand 4. Het verhaal werd geschreven door Anne Barnhoorn (1982), maar regisseur Michiel ten Horn (1983) kwam met het idee ervoor. De humor zit ‘m vooral in de absurde, uitvergrote situaties waarin hoofdpersoon Alex terechtkomt op zijn, het kan niet anders zijn dan zijn eerste, bezoek aan onze hoofdstad.

Het verhaal op zich is vrij voorspelbaar, vanaf het moment dat de achtergrond van Lotte (leuke woordspeling) bekend wordt gemaakt, is al duidelijk hoe de film zal aflopen. Alle gebeurtenissen die daarop volgen zijn de V-tjes die je op een checklist zet. Toch stoort die voorspelbaarheid niet: ‘Alex in Amsterdam’ blijft een prettige film om te zien, mede door de surrealistische, beetje ‘Le fabuleux destin d’Amélie Poulain’ achtige, sfeer en de spannende chemie tussen de twee hoofdrolspelers.