Alien: Resurrection (1997)

Regie: Jean-Pierre Jeunet | 109 minuten | actie, horror, science fiction | Acteurs: Sigourney Weaver, Winona Ryder, Dominique Pinon, Ron Perlman, Gary Dourdan, Michael Wincott, Kim Flowers, Dan Hedaya, J.E. Freeman, Brad Dourif, Raymond Cruz, Leland Orser, Carolyn Campbell, Marlene Bush, David St. James

Ripley terug? Cool natuurlijk, maar was ze niet tot niets teruggebracht aan het eind van ‘Alien 3’? ‘The Company’ had blijkbaar toch een miniem stukje van Sigourney Weaver’s bekendste karakter gevonden. Genoeg om niet alleen Ripley zelf, maar ook dat te klonen waar het de wetenschappers om ging: een Alien koningin. Na ‘Jurassic Parc’ dient het filmpubliek blijkbaar alles te geloven wanneer het om klonen gaat.

In 1979 was het bijzonder dat een vrouw heldhaftig met een kwaadaardig wezen omging. Nog steeds wel eigenlijk, maar de ‘Alien’-reeks gaat voor steeds meer girl power. Naast sterke vrouw Sigourney Weaver, treffen we ook girl met een bite Winona Ryder aan. Naarmate de film vordert, durft Annalee Call (het karakter dat Ryder speelt) steeds meer van zich af te slaan. Zo ging Ripley het ook zo’n beetje af in het eerste deel. Zij is in ‘Alien:Resurrection’ een compleet ander persoon geworden. Dat komt vooral door het Alien-DNA dat door haar aderen stroomt. Moraal van de film: alleen vrouwen waar wat bijzonder aan is zijn sterk genoeg om het tegen Aliens op te nemen, mannen redden het sowieso niet.

Elke Alien film speelt zich op een andere plek af met steeds wisselende cast (op Weaver na). Ditmaal zijn er veel verschillende karakters die allemaal een eigen inleiding krijgen, bijna zoals in een jaren zeventig rampenfilm gewoon was. Geen omgedraaide boot of brandende wolkenkrabber, maar hongerige Aliens bedreigen dit groepje mensen die we heel snel hebben leren kennen, maar ook heel snel weer vergeten.

Zoals bij ‘Star Trek’ een ritme heerst dat het deel met een even getal goed is, komt er zo langzamerhand ook een ritme in de Alien reeks. In deel 1 en 3 zat namelijk slechts één Alien, delen 2 en 4 zitten echter boordevol met die krengen. Het is maar net waar je zelf meer van houdt wat bepaalt welke delen je de leukste vindt: suspense horror of actiethrillers.

Roland Torenbeek

Bioscooprelease: 27 november 1997