Aliens (1986)

Regie: James Cameron | 137 minuten | actie, avontuur, science fiction, thriller | Acteurs: Sigourney Weaver, Michael Biehn, Bill Paxton, Lance Henriksen, Carrie Henn, Paul Reiser, William Hope, Jenette Goldstein, Al Matthews, Mark Rolston, Ricco Ross, Colette Hiller, Daniel Kash, Cynthia Dale Scott, Tip Tipping

Alleen al vanwege het gegeven dat James Cameron slechts een handvol films heeft gemaakt en toch als één van de grootste actie- en spektakelregisseurs ooit gezien wordt verdienen zijn films het om nader bekeken te worden. Zo ook ‘Aliens’ dus. Dit is in de eerste plaats natuurlijk het vervolg op Ridley Scott’s ‘Alien’ uit 1979. Maar onmiskenbaar herkennen we in deze drukke actiefilm de hand van de man die ons ook ‘The Terminator’ en later ‘Titanic’ bracht.

De film begint net als zijn voorganger traag maar als Cameron eenmaal warm gedraaid is wordt ‘Aliens’ een aaneenschakeling van druk gefilmde explosies en actiescènes. Het verschil tussen ‘Aliens’ en andere dertien in een dozijn-actiefilms is echter dat het van begin tot eind razendspannend blijft, en dit kunnen we waarschijnlijk toch wel toeschrijven aan Cameron. Net als in de eerste ‘Alien’-film is de spanning veelal claustrofobisch van aard, maar waar deel 1 zich afspeelt in een groot verlaten ruimteschip speelt ‘Aliens’ zich echter af in de catacomben of eerder ruïnes van een kolonie die en masse belaagd wordt door de Aliens.

De titel suggereert dat we in deze film op een flinke berg monsters getrakteerd worden, maar niks is minder waar: de Aliens zijn zelf maar zeer weinig in beeld en de spanning komt juist van de dreiging van de nabije Aliens en van de overgebleven bemanningsleden die weten dat ze weinig kans hebben tegen deze angstaanjagende beesten. De camera zit de acteurs constant dicht op de huid en hierdoor blijft de spanning te snijden.

Voor wie toch teleurgesteld is door het gebrek aan screentime van de Aliens komt eind 2004 een nieuwe Alien-film uit: ‘Aliens versus Predator’. Het valt te vrezen dat dit een ouderwetse ”shoot ’em up” wordt waarin de twee populaire ruimtemonsters het onderling gaan uitvechten.
Deze film zal volgens de makers los van de serie komen te staan, het wordt dus dan ook géén vijfde deel.

Dat is misschien maar goed ook, want dan zou het wel erge uitmelkerij worden. Nu blijft er een mooi vierluik, waarbij markant genoeg bij elke film de regisseur de vrije hand heeft gekregen om op zijn eigen manier een Alien-film te vertellen: Ridley Scott legde in de eerste de basis, David Fincher deed het in ‘Alien 3’ duister, Jean Pierre Jeunet bleek de vreemde eend in de bijt, maar James Cameron begreep de materie waar hij mee te maken had toch wel het beste:
Een Alien grijpt je bij je strot, om je vervolgens niet meer los te laten en blijvend zijn sporen in je achter te laten. ‘Aliens’ bereikt van alle Alien-films dit effect misschien wel het beste.

Jules Diepstraten

Bioscooprelease: 9 oktober 1986