All Good Things (2010)

Regie: Andrew Jarecki | 101 minuten | drama, misdaad, romantiek, thriller | Acteurs: Ryan Gosling, Kirsten Dunst, Frank Langella, Lily Rabe, Philip Baker Hall, Michael Esper, Diane Venora, Nick Offerman, Kristen Wiig, Stephen Kunken, John Cullum, Maggie Kiley, Liz Stauber, Marion McCorry, Mia Dillon, Tom Kemp

Tot op de dag van vandaag staat de Amerikaanse Kathleen Durst als vermist opgegeven. Op 31 januari 1982 verdween de toen 29-jarige studente uit Manhattan, New York. Dertig jaar later verschijnt de mystery film ‘All Good Things’ van regisseur Andrew Jarecki. De film is geïnspireerd op het leven van Kathleen en haar man Robert Durst, de zoon van de invloedrijke New Yorkse makelaar Seymour Durst. Dat hun gezamenlijke leven aanknopingspunten bood voor een roerend verhaal, blijkt.

‘All Good Things’ maakt een sterke start waarin alle ruimte wordt geboden voor identificatie met de twee hoofdpersonen, hier Katie en David Marks geheten. Die band die daar met de kijker ontstaat, is het fundament voor alle verdere verwikkelingen rondom deze twee. Verwikkelingen die daardoor regelmatig schrijnend en tragisch zijn.

In dat prille begin ontmoeten de jonge David Marks (Ryan Gosling) en de prachtige studente Katie (Kirsten Dunst) elkaar. Er ontstaat een hartstochtelijke en tedere romance. Alle facetten uit het leven van een jong stel, dat samen aan de voet van een gelukkig en lang leven staat, passeren de revue; verliefdheid, studie, carrière, samenwonen, de wereld veroveren, trouwplannen. De herkenbaarheid waarmee steracteurs Gosling en Dunst dit in hun spel overbrengen duidt op een natuurlijke chemie tussen de twee. Dit jonge stel ontroert, mede dus dankzij de band die regisseur Jarecki met de kijker wist te bewerkstelligen.

Maar, donkere wolken pakken zich samen boven het leven van het verliefde stel. De relatie begint onder druk te staan als Davids steenrijke en gewetenloze vader vraagtekens stelt bij de kersverse vriendin van zijn zoon. Hij stelt haar afkomst en milieu aan de kaak. Langzaam begint ook het gedrag van David te veranderen. Helemaal als Katie over kinderen begint. David lijkt steeds minder op de man die hij was.

Doordat de filmmakers switchen in tijd, wordt meer duidelijk over Davids verleden en jeugd en de impact die de dood van zijn moeder op zijn verdere leven heeft gehad. Davids moeder haatte bijvoorbeeld haar man. Door de beelden en verbanden uit het heden en verleden krijgt ‘All Good Things’ tevens een beschouwend karakter van hoe gewone mensenlevens kunnen verlopen. Het resultaat is psychologisch en aangrijpend.

Katie probeert nog om het huwelijk met David te ontbinden. Zijn bizarre gedrag lijkt steeds erger te worden. En dan komt er die dag dat Katie plotseling vermist wordt. David is verdachte nummer één.

‘All Good Things’ mondt vanaf dit moment uit in een mysterieuze en ietwat verwarrende film. Maar met de wetenschap dat dit gebaseerd is op waargebeurde feiten verdwijnt de spanning niet. Iedereen kan weten dat Katie (in het echt Kathleen) nooit meer ergens is gezien. Over het hoe en waarom mag de kijker zelf conclusies trekken. En misschien liggen de antwoorden wel gewoon voor het oprapen.

Tjeerd Kooistra

DVD-release: 20 september 2012