Alleen maar nette mensen (2012)

Regie: Lodewijk Crijns | 89 minuten | drama, komedie | Acteurs: Géza Weisz, Imanuelle Grives, Annet Malherbe, Jeroen Krabbé, Maurits Delchot, Sigrid ten Napel, Belinda van der Stoep, Yamill Jones, Will Fraser, Dennis Rudge

Het boek “Alleen maar nette mensen”, dat in 2008 verscheen, was voor debuterend schrijver Robert Vuijsje destijds zeker een succes te noemen. De schrijver sleepte er in 2009 de Gouden Uil en in 2010 de Inktaap mee in de wacht en stond op de shortlist voor de Libris Literatuurprijs en de Selexyz Debuutprijs. Hoofdpersoon van dit eigenzinnige, maar ook controversiële boek is de Joodse David. David komt uit een zeer net en welvarend gezin en woont in de chique wijk Oud-Zuid in Amsterdam. Samen met zijn jeugdvriendinnetje Naomi leidt hij een op het oog perfect leventje. Toch is deze weelde voor David niet genoeg, hij mist de spanning in de relatie. Daarnaast merkt hij dat hij de laatste tijd eigenlijk alleen nog maar oog heeft voor een ‘ander’ soort vrouwen, zwarte vrouwen wel te verstaan.

Waar de zoektocht van David naar de perfecte zwarte vrouw hem in het boek uiteindelijk in de Amerikaanse stad Memphis brengt, speelt de gelijknamige film zich in zijn geheel in Amsterdam af. En zo zullen de lezers van het boek in deze verfilming merken dat ‘Alleen maar nette mensen’ wel vaker niet al te letterlijk het origineel volgt. Al snel nadat hij Naomi opzij heeft gezet, ontmoet David (Geza Weisz) Rowanda (Imanuelle Grives). Rowanda is een pittige tante, ze woont in de Bijlmer en is moeder van twee kinderen. Haar personage is overigens wel weer precies neergezet zoals je op basis van het boek zou verwachten. Naar eigen zeggen is David vanaf dit moment ‘in love’. Zijn ouders, vader Bram (Jeroen Krabbé) en met name moeder Judith (Annet Malherbe), vinden dit maar niks en hebben grote moeite om de keuze van David te accepteren.

‘Alleen maar nette mensen’ opent goed en zeker in het eerste half uur ontwikkelt het zich tot een leuke film. Er wordt een goed (stereotype) beeld van David en de overige karakters neergezet. Ondersteund door toepasselijke muziek volgen de ontwikkelingen zich in een rap tempo op. Dit hoge tempo blijft ook in de rest van de film gehandhaafd, waardoor de tijd bijna voorbij lijkt te vliegen.

Helaas maakt dit van ‘Alleen maar nette mensen’ niet meteen een goede film. Want waar het eerste deel goed te behappen is, ontspoort het verhaal in het vervolg nogal. De grap van David die probeert te integreren bij de buitenlandse vrouwen is er wel een beetje vanaf. Ook de archetypische manier waarop de karakters en culturen uit de film worden neergezet, ook al is het bewust over the top gedaan, begint na een tijdje te irriteren. Een etentje met de ouders van David bij het gezin van Rowanda is in het begin nog leuk, maar op een gegeven moment is de lol van dit soort gebeurtenissen af en weet regisseur Lodewijk Crijns niet met meer en vernieuwende grappen op de proppen te komen.

Het tweede deel vervalt hierdoor te veel in scènes waarin David, die verder en verder van het rechte pad afdwaalt, in steeds ongemakkelijkere situaties terechtkomt. Dat heeft weinig overtuigende gebeurtenissen in de minder chique delen van de Amsterdamse Bijlmer tot gevolg. Evenals de rol van de ouders van David naar het einde toe zijn deze niet geloofwaardig. Combineer dit met over het geheel genomen matig acteerwerk en je begrijpt dat ‘Alleen maar nette mensen’ bepaald geen meesterwerk geworden is. Het leuke boek biedt genoeg potentie voor een zeer vermakelijke verfilming. Helaas wordt hier te weinig mee gedaan. Na een leuk begin weet ‘Alleen maar nette mensen’ dit niveau niet te handhaven. ‘Alleen maar nette mensen’ is het net niet.

Martijn Scheepers

Bioscooprelease: 11 oktober 2012
VOD-release: 5 februari 2013