Along Came Auntie (1926)

Regie: Fred Guiol, Richard Wallace | 23 minuten | korte film, komedie | Acteurs: Glenn Tryon, Vivien Oakland, Oliver Hardy, Tyler Brooke, Martha Sleeper, Lucy Beaumont, Frank L. Wilson

Hal Roach Sr. overleed in 1992 op bijna 101-jarige leeftijd. Alleen de echte filmfreaks weten hoeveel Roach betekend heeft voor de moderne filmwereld. Deze regisseur en producent was het die komiek Harold Lloyd definitief op de kaart zette. Hij is ook de man achter ‘Our Gang’, de kindsterretjes die wellicht beter bekend staan als The Little Rascals (of in het Nederlands ‘De Boefjes’). Bovendien was Roach degene die inzag dat Stan Laurel een perfect komisch duo zou vormen met Oliver Hardy, en die twintig jaar lang hun salaris betaalde. Dat hij kortstondig een samenwerking aanging met Vittorio Mussolini (inderdaad, de zoon van de fascistische Italiaanse dictator), zien we maar even door de vingers. Tot 1966 maakte hij films en zijn laatste tv-films produceerde hij in 1990, toen hij al 98 jaar oud was.

In 1926, een jaar voordat Laurel & Hardy voor het eerst als komisch duo op het witte doek te zien waren, werkten ze samen aan de korte komische film ‘Along Came Auntie’, uiteraard een productie van de Hal Roach Studios. Laurel schreef mee aan het script en Hardy speelde een van de mannelijke hoofdrollen in het filmpje. Hij is te zien als Mr. Vincent Belcher, de eerste echtgenoot van de door Vivien Oakland gespeelde dame die we tegenwoordig een ‘golddigger’ zouden noemen. Zij is van hem gescheiden en is opnieuw getrouwd, met de door Glenn Tryon gespeelde Remington Chow. Vincent woont echter nog wel in hetzelfde huis. Dan komt haar welgestelde tante (Lucy Beaumont) op bezoek. Deze Alvira is nogal van de oude stempel en keurt de scheiding van haar nicht absoluut niet goed. En dus houdt Vivien de schone schijn op. Want als tante Alvira erachter komt dat ze gescheiden is, geeft ze haar fortuin namelijk liever aan een pension voor zwerfhonden dan aan haar nicht.

Op papier is dit een heerlijk plot, dat zich leent voor talloze dolkomische situaties. De uitwerking van ‘Along Came Auntie’ laat echter te wensen over. Het begint allemaal nog wel aardig, maar na verloop van tijd wordt dit ‘stomme’ filmpje flauw en ongeloofwaardig. Oliver Hardy maakt er nog het beste van, maar kan de boel niet echt redden. Vivien Oakland lijkt wat verveeld tussen haar twee mannen, die elkaar constant in de haren vliegen. En dat wordt een beetje eentonig, al dat gekibbel en gevecht. Dat het verhaal in de basis volop mogelijkheden biedt, blijkt wel uit het feit dat Hardy drie jaar later aan de zijde van Stan Laurel met een bewerking van dezelfde plot – ‘That’s My Wife’ (1929) – heel wat beter voor de dag zouden komen.

‘Along Came Auntie’ verschijnt in mei 2013 op DVD (6 DVD-box ‘Laurel & Hardy: De Collectie’).