Alvin and the Chipmunks (2007)

Regie: Tim Hill | 91 minuten | komedie, familie | Acteurs: Jason Lee, David Cross, Cameron Richardson, Justin Long, Don Tiffany, Matthew Gray Gubler, Jesse McCartney, Jane Lynch, Jordan Green, Allison Karman, Tiara Parker, Kira Verrastro, Veronica Alicino, Alan Kemper Armani, Jay Bird, Jakob Bokulich, Celestina, Erin Chambers, Cherese, Kristin Crandall, Rico Devereaux, S.P. Donohoe, Nick Drago, Sommer Fehmel, Courtney Fleming, Chrystall Friedemann, Bryan Gaw, Ana Therese Lopez, Jayden Lund, Oliver Muirhead, Nicole Nogrady, Michael O’Hanley, Brandice Pentecost, La-Kay Pollard, Heaven Porteous, A.J. Presley, Angel Princess, Dominika Pyk, Beth Riesgraf, Jameel Saleem, Greg ‘G-Spot’ Siebel, Jill Smalley, Tony Swift, Kevin Symons, Cher Tenbush, Joe Towne | Nederlandse stemmencast: Levi van Kempen, Thomas Berge, Roxanne Hazes, Sipke Jan Bousema, Nicolette van Dam

Al vanaf de eerste scène, waarin de chipmunks Alvin, Theodore en Simon op hun onnavolgbare manier het nummer “Bad Day” van Daniel Powter zingen, weten de schattige diertjes een plekje in de harten van de kijkers te veroveren en dit plaatsje wordt gedurende de film niet meer afgestaan. Het scheelt dat de makers ervoor gekozen hebben meteen de sterkste troef die de diertjes in handen hebben uit te spelen: de chipmunks zijn namelijk het grappigst wanneer ze zingen. De verhaallijn van ‘Alvin and the Chipmunks’ biedt gelukkig voldoende mogelijkheden om het vertederende trio hun zangkunsten te laten vertonen. Liedjesschrijver Dave Seville heeft namelijk dringend een artiest nodig die zijn songs kan vertolken. Wanneer hij een van zijn nieuwste nummers laat horen aan zijn jeugdvriend Ian, die een succesvolle carrière heeft bij Jet Records, zijn zowel Ian als het publiek ervan overtuigd dat een klapper er voor Dave voorlopig niet in zit.

Dave is het type dat het ongeluk lijkt aan te trekken, al heeft hij er zelf met zijn onhandigheid ook een grote hand in. De angst om zich te binden heeft bijvoorbeeld gezorgd voor een einde aan zijn relatie met de dichtbij wonende fotografe Claire. Wanneer Dave zonder platencontract naar huis keert van zijn afspraak met Ian neemt hij een mand vol muffins mee, waar de chipmunks in springen. Eenmaal thuis zetten de drie zijn hele keuken op stelten en wijst Dave ze, na van de schrik “Pratende chipmunks!” bekomen te zijn, de deur. De overgang van pratende naar zingende chipmunks is minder groot, want wanneer Alvin, Theodore en Simon buiten in zijn tuin hun stemmetjes laten galmen, is de deal al snel gesloten. Dave laat de ‘fab fur’ bij hem thuis wonen, als zij voor hem gaan zingen.

Als je je bedenkt dat de acteurs, vooral Jason Lee, voornamelijk in het luchtledige moesten acteren, verhoogt dat de waardering voor hun prestatie. Lee deed reeds eerder ervaring op met het spelen van loser-achtige types en het is dan ook niet verwonderlijk dat hem dat goed afgaat. Popje Cameron Richardson heeft een kleine rol als Claire en zorgt voor de broodnodige van mens-tot-mens-interactie, al gaat het romantische plotje niet zo diep, gezien de doelgroep begrijpelijk. David Cross vertolkt bijna op clichématige manier de rol van Ian, de muziekbaas met dollartekens in de ogen. Hij weet zijn rol nog net binnen de grenzen te houden, zodat de haat- en nijdgevoelens achterwege blijven. Thema’s als het belang van familie en de overdreven zware eisen die er aan popartiesten gesteld worden, zitten er wel in gebakken, maar gelukkig stoort dit nergens.

Met veel slapstickhumor, een paar goede komische vondsten en leuk geanimeerde beestjes is ‘Alvin and the Chipmunks’ een redelijk geslaagde film in het genre. Als hommage aan de reeds in 1958 door Ross Bagdasarian Sr. bedachte personages werkt het best, al zullen fans van het eerste uur de gepimpte versies van enkele nummers minder weten te waarderen. Maar ook zij zullen moeten toegeven dat een gitaar rockende chipmunk op de eerste tonen van Joan Jett’s “I Love Rock ’n Roll” werkelijk erg amusant is. ‘Alvin and the Chipmunks’ is gewoonweg een lollige speelfilm, die gegarandeerd voor een lach op het gezicht van het jongere filmpubliek zal zorgen.

Bioscooprelease: 6 februari 2008