Alvin en de Chipmunks 3-Alvin and the Chipmunks: Chip-Wrecked (2011)

Regie: Mike Mitchell | 87 minuten | muziek, animatie, komedie, familie, fantasie | Acteurs: Andy Buckley, Lauren Gottlieb, Tucker Albrizzi, Luisa D’Oliveira, Jenny Slate, Michael P. Northey, Chris Lindsay, Jeremy Palko, Heather Robbins, Kyle Cornell, Wendell Kinney | Originele stemmencast: Justin Long, Matthew Gray Gubler, Jesse McCartney, Amy Poehler, Anna Faris, Christina Applegate, Alan Tudyk

Zingende chipmunks: wie er nachtmerries van denkt te krijgen heeft bij deze film niets te zoeken, maar wie genoten heeft (ook al is het met mate) van de eerste en/of tweede film in de reeks, zal met ‘Alvin and the Chipmunks 3’ een leuk tijdverdrijf hebben. Uiteraard richt regisseur Mike Mitchell (‘Shrek Forever After’) zich voornamelijk op het basisschoolpubliek, maar voor de hen begeleidende (groot)ouders is het derde Alvin-avontuur echt niet de spreekwoordelijke lange zit.

Alvin, Theodore, Simon en de Chipettes (Eleanor, Jeanette en Brittany) zijn samen met Dave Seville (Jason Lee) aan vakantie toe. Met een cruise hebben ze ook nog eens twee vliegen in een klap: hun luxueuze schip brengt ze naar de International Music Awards, mits Alvin daar met zijn uit de hand lopende kwajongensstreken natuurlijk geen stokje voor steekt. Want Alvin is de Alvin zoals je die kent uit de eerste twee films: irritant, zelfingenomen en onvolwassen. Hij doet waar hij zin in heeft en houdt geen rekening met de anderen. Dat komt hem duur te staan.

Wanneer de chipmunks door Alvins toedoen op een schijnbaar onbewoond eiland belanden, moeten ze alles op alles zetten om te overleven. In eerste instantie gaat dat om het warm blijven – er moet een vuurtje gestookt worden, en de volgende dag is het van belang om eten te vinden. Bij de zoektocht komen ze ineens een jonge vrouw tegen, Zoe (Jenny Slate), die al zo’n acht jaar op het eiland woont nadat haar UPS vrachtvliegtuigje crashte. De chipmunks hebben al snel door dat jaren van eenzaamheid op Zoe nogal een bizarre uitwerking hebben gehad: ze is zo gek als een deur. Bij gebrek aan beter gezelschap blijft het zestal echter maar bij haar.

Vooral het eerste deel van de film, dat zich op het cruiseschip afspeelt, is energiek en humoristisch. De dance battle bijvoorbeeld tussen de Chipettes en drie over het paard getilde dames is erg grappig. Maar ook Alvins capriolen zijn best leuk, ondanks dat je ‘m ook achter het behang zou willen plakken. De mollige en ontwapenende Theodore steelt de harten van de kijkers, wanneer hij naar een enge film kijkt en Dave een zelfgemaakte ketting geeft. Het middelste deel van de film weet minder te boeien, wat voornamelijk te maken heeft met het personage Zoe. Hier en daar levert haar rol in het verhaal een leuke vondst op (de ballen), maar eigenlijk is het een vervelend mens, dat niet past in een Chipmunksavontuur.

Het gebakkelei tussen Dave en David Cross’ personage Ian (die eveneens voor de derde keer van de partij is) is even leuk – maar je vraagt je af of de film niet beter zou zijn geweest als het bij de ontmoeting op het cruiseschip was gebleven. Naar het einde toe heeft de film nog een twist in petto, waarbij de rek helemaal uit de ‘geloofwaardigheid’ gaat. De muzikale intermezzo’s zijn tot een minimum beperkt, de nadruk ligt op het avontuur. Hoe dun het verhaal ook is, en hoe dik de moraal er ook op ligt, ‘Alvin and the Chipmunks 3’ weet voor het overgrote deel het jonge publiek best te vermaken: met een lichtvoetig verhaal met genoeg gags, aanbiddelijke knuffeldieren en een redelijke spanningsboog (hoewel het nergens nagelbijtend spannend wordt). Bijkomend voordeel is dat oudere kijkers – in tegenstelling tot bij het veel matigere tweede deel –  dit keer niet naar een teiltje hoeven te grijpen en dat de filmmakers niet gezwicht zijn voor 3D.

Bioscooprelease: 14 december 2011
DVD- en blu-ray-release: 25 april 2012