Amer (2009)

Regie: Hélène Cattet, Bruno Forzani | 86 minuten | horror, thriller | Acteurs: Cassandra Forêt, Charlotte Eugène Guibeaud, Marie Bos, Bianca Maria D’Amato, Harry Cleven, Delphine Brual, Jean-Michel Vovk, Bernard Marbaix

‘Amer’ is een eerbetoon aan de Gialli, een filmgenre dat in Italië groot is geworden. De films leunen zwaar op sfeer. Psychedelisch kleurgebruik, vreemde geluiden en een mysterieus verhaal vormen de hoofdmoot. Daria Argento is een van de pioniers van het genre.

Mensen die bekend zijn met het fenomeen ‘Gialli’ weten dat het verhaal niet ter zake doet en dat je de beelden die op je afgevuurd worden gewoon moet ondergaan. Dit is meer stijl dan inhoud en als je je daar op instelt, valt er veel te genieten. De film grossiert in wazige sfeerbeelden van peinzende mensen en extreme close-ups. Zeer bijzonder en kunstzinnig.

De soundtrack valt ook op en sleept je de film in: waterdruppels, knarsend leer en kreunende vrouwen. Zie ‘Amer’ als een soort abstract kunstwerk. In eerste instantie weet je niet wat je ermee aanmoet, maar als je je er in gaat verdiepen ontdek je steeds nieuwe dingen en extra lagen. Hoeveel je jezelf voor deze bijzondere ervaring openstelt, bepaalt je waardering. Als je niet bereid bent om in deze film te investeren, zul je je stierlijk vervelen. Misschien doe je dat anders ook wel, maar je kunt niet ontkennen dat je naar een bijzondere film zit te kijken.

Het acteerwerk is degelijk. De cast zet ongrijpbare personages neer. De seksuele (onder)toon roept een beklemmend sfeertje op. Je weet niet wat er gaat gebeuren en wat de personages drijft en dat maakt ‘Amer’ uitzitten een spannende bezigheid.

‘Amer’ is duidelijk niet voor iedereen, maar in een tijdperk waarin films vooral op veilig spelen en op grote massa’s popcornvretend publiek mikken, is dit een verademing. Dwars, bizar, vervreemdend, tegendraads en uniek. Als je wel eens iets anders wilt proberen dan moet je ‘Amer’ zeker een kans geven. Besef wel dat dit geen voorgekauwd, helder afgebakend verhaal is.

Bioscooprelease: 12 mei 2011