Amour fou (2014)

Regie: Jessica Hausner | 95 minuten | biografie, romantiek, drama | Acteurs: Christian Friedel, Birte Schnoeink, Stephan Grossmann, Marc Bischoff, Nickel Bösenberg, Andreina de Martin, Paraschiva Dragus, Rosa Enskat, Holger Handtke, Sebastian Hülk, Sandra Hüller, Peter Jordan, Vincent Krüger, Eva-Maria Kurz, Hana Sofia Lopes, Barbara Schnitzler, Cornelius Schwalm, Katharina Schüttler, Marie-Paule von Roesgen, Thomas Wehling, Alissa Wilms, Gustav-Peter Wöhler

Liefde en de dood omarmen elkaar in ‘Amour fou’, een bescheiden kostuumdrama van schrijfster en regisseuse Jessica Hausner. Met doffe kleuren schetst de camera een uniek liefdesverhaal voortgekomen uit een bizar pact. Met goed spel en uitstekende dialogen dobbert ‘Amour fou’ rustig – op sommige punten misschien wel iets te rustig – voort in de richting van het onafwendbare bittere einde.

‘Amour fou’ is gebaseerd op het waar gebeurde verhaal van schrijver Heinrich von Kleist, dit adept van de romantische periode wordt op uitstekende wijze gespeeld door Christian Friedel. Het verhaal voltrekt zich in Berlijn vroeg in de negentiende eeuw. Von Kleist is op zoek naar een vrouw met wie hij tegelijkertijd het eindige voor het oneindige kan verwisselen. In deze zoektocht stuit hij op reeds getrouwde Henriette (Birte Schnoeink). Tijdens zijn pogingen, om haar te overtuigen van het gezamenlijk uitvoeren van een suïcidepoging, ontstaat er een boeiende relatie. Het overhalen van Henriette is geen gemakkelijke opgave. Al vrij snel spreekt ze bijvoorbeeld uit dat ze eigendom is van haar echtgenoot, iets dat de positie van Heinrich von Kleist natuurlijk niet versterkt.

Waar kostuumdrama’s vaak uitblinken in overdrijving, weet ‘Amour fou’ een goede balans te vinden tussen enerzijds de afbeelding van de interessante periode en anderzijds fijngevoelige dialogen. De confrontaties tussen de sobere doch romantische schrijver en de klassieke en daarbij soms een tikkeltje naïeve Henriette zijn zeer aandoenlijk. Langzaamaan ontwikkelt zich een bijzondere verhouding tussen de twee, een verhouding die fraai de ambiguïteit van het concept liefde verbeeldt.

De kleuren en de composities van de shots zijn zonder uitzondering prachtig. Bovendien sluiten ze perfect aan bij het geschilderde tijdsbeeld. Het is ook duidelijk te zien dat de makers geïnspireerd zijn door het werk van Johannes Vermeer. Vooral de onderhandeling tussen camera, licht en schaduw zijn tekenend en doen denken aan het werk van de grote schilder.

‘Amour fou’ doet een zeer dappere poging het concept liefde te bevragen, en slaagt hier bovendien ook nog redelijk in. Op sommige punten is de film wellicht iets te traag, toch blijft het een mooie weergave van een interessante geschiedenis. Maar bovenal moet ‘Amour four’ het hebben van haar fraaie shots en haar prachtige dialogen.

Robin Zwaan

Bioscooprelease: 29 januari 2015
VOD-release: 26 mei 2015