An Inconvenient Truth (2006)

Regie: Davis Guggenheim | 100 minuten | documentaire | Met: Al Gore

‘An Inconvenient Truth’ is niet echt een film of documentaire te noemen; het is eigenlijk meer een forum/symposium verslag van Al Gore. Op deze manier – via de wereldwijde distributie van deze ‘film’ – bereikt hij (hopelijk) oneindig meer mensen dan met ‘alleen maar’ spreken voor publiek in slechts een paar grote landen.  Gore zet zich al meer dan twintig jaar in voor een beter milieu en betere maatregelen, helaas tot nu toe met minder succes dan gehoopt. Het broeikaseffect wordt alsmaar groter en groter. De gevolgen zijn enorm: afbrekend en smeltend ijs op zowel de Noord- als Zuidpool waardoor het waterniveau alsmaar stijgt en stijgt – vergeet vooral niet hoe laag Nederland eigenlijk ligt… tijd voor actie! – verwoestende orkanen als Katrina, die kunnen ontstaan door de alsmaar warmer wordende zeetemperatuur, noem de rampen maar op. De boodschap moge duidelijk zijn, als wij – de wereldbevolking – niet snel iets gaan veranderen, dan is er grote kans dat science fiction films als ‘The Day After Tomorrow’ werkelijkheid worden.

Gore’s speech mag negatief, deprimerend en wanhopig lijken, maar niets is minder waar. Al deze feiten worden gebracht met behulp van duidelijke grafieken en niet te vergeten de nodige dosis humor. Humor? Ja, humor. De nodige grappen tussendoor maken de zit absoluut niet saai. Ter afwisseling en illustratie – het betrekken op het persoonlijke maakt dat de boodschap nog meer impact krijgt – leert de kijker ook de geschiedenis van Gore zelf. Deze scènes zijn wellicht net iets minder ‘interessant’ en bij vlagen té dramatisch en overdone (typisch Amerikaans dus), maar helpen wel een film te creëren dat voor een groot publiek aantrekkelijk is. En natuurlijk kunnen ze ook niet om dit kleine feitje heen: de (onterechte) overwinning van Bush op Gore. Af en toe kunnen er dan ook vraagtekens worden gezet bij Gore’s bedoelingen: is deze film een waarschuwing/aansporing om onze levensstijl te verbeteren, of een campagne tegen Bush?

Hoe dan ook, ‘An Inconvenient Truth’ is niet alleen erg informatief, maar verbazingwekkend genoeg ook erg vermakelijk. Al blijf je achteraf als kijker niet zitten met een ‘feel good’ gevoel; eerder met het gevoel en het besef dat er écht iets moet gebeuren voor het te laat is. En dat is precies de bedoeling van deze film. Sprakeloos, duidelijk geïnformeerd, geïnspireerd, maar niet wanhopig zal men de zalen verlaten. Nu maar hopen dat dit, met de achteraf gegeven nuttige tips, zal leiden tot een omslag van wereldniveau, waarmee Gore zelfs eventueel kan bewijzen groter (en beter, volgens zijn relaas) te zijn dan zijn rivaal Bush jr.

Tessa Obbens

Waardering: 4.5

Bioscooprelease: 12 oktober 2006