An Unfinished Life (2005)

Regie: Lasse Hallström | 103 minuten | drama | Acteurs: Robert Redford, Jennifer Lopez, Morgan Freeman, Josh Lucas, Damian Lewis, Camryn Manheim, Becca Gardner, Lynda Boyd, R. Nelson Brown, Sean J. Dory, Rob Hayter, P. Lynn Johnson, Bart de Beer

‘An Unfinished Life’ is een familiedrama geplaatst in de prachtige omgeving van de staat Wyoming. Het verhaal gaat over beschadigde mensen, die zichzelf en elkaar vergeving moeten schenken. Aan de omgeving mag het niet liggen, die ziet er werkelijk magnifiek uit. De landschappen met prachtige bossen en bergen spatten van het scherm af. Plaatjes als uit een natuurfilm waar men zeker van zal genieten.

Robert Redford speelt de verbitterde knorrepot Einar Gilkyson. Hij leeft een ongelukkig leven op zijn ranch. Hij is nog steeds niet hersteld van zijn drankgebruik en lijdt nog steeds hevig onder het overlijden van zijn zoon door een auto-ongeluk dat zo’n twaalf jaar eerder plaatsvond. Jennifer Lopez speelt zijn schoondochter Jean, die in slaap viel bij dat ongeluk. Hun wegen hebben zich na het dodelijke ongeluk kennelijk gescheiden en zij hebben elkaar sindsdien niet meer gezien. Jean is gevlucht en is beland in een serie wisselende relaties met verkeerde vriendjes die haar regelmatig mishandelen. Zij ontvlucht haar laatste zeer loshandige vriendje en weet geen andere uitweg dan met haar elfjarige dochter Griff naar Einars ranch te gaan. De oude verbitterde man wil haar niet in zijn leven toelaten, maar omdat hij zeer verrast is door het feit dat hij ineens een kleindochter blijkt te hebben, neemt hij ze tegen zijn zin toch in huis.

Het verhaal ontwikkelt zich dan volgens een uiterst voorspelbaar patroon. Natuurlijk gaat de kleine Griff het hart van Einar ontdooien. Daar speelt Mitch Bradley (weer zo’n karakteristieke Morgan Freeman-rol) weer eens de wijze oude man. Mitch wordt door Einar verzorgd nadat hij door een beer is aangevallen. Die beer speelt tevens een wezenlijke rol in bepaalde ontwikkelingen in het verhaal. Het ongeluk met de beer gebeurde ongeveer een jaar voordat Jean en Griff weer in het leven van Einar verschenen. Einar heeft de rol van verzorger ook weer uit schuld op zich genomen, toen de vechtpartij tussen Mitch en de beer plaatsvond was Einar te dronken om te kunnen helpen. Zo zit er heel wat schuld en boete ingebakken in dit klassieke Hollywood-scenario. Mitch draagt de beer echter geen haat toe, de beer deed wat een beer nu eenmaal doet. Zo is het een scenario waarin wel erg veel schuldcomplexen samenkomen.

Dat maakt het geheel wel erg voorspelbaar, want dit verhaal moet natuurlijk goed aflopen, zeker als de ‘bad guy’ (Jeans vriendje met de losse handjes) ook nog eens op de ranch opduikt. De verhaallijn is erg eenvoudig en het happy end zie je al van heel ver aankomen. Te weinig drama voor een film met twee van die klasse-acteurs als Redford en Freeman, Jennifer Lopez is meer van andere dingen bekend. Voor een film waarin zoveel mensen met een schuldcomplex rondlopen toch een beetje mager verhaal. De karakters zijn niet bijzonder uitgediept, de ontwikkelingen zijn redelijk voorspelbaar. Uiteindelijk komt het allemaal goed en is dit een film waar vooral kan worden genoten van de prachtige natuurbeelden.

Rob Veerman

Bioscooprelease: 15 december 2005