&Me (2013)

Regie: Norbert ter Hall | 88 minuten | romantiek, komedie | Acteurs: Teun Luijkx, Verónica Echegui, Mark Waschke, Rossy de Palma, Sallie Harmsen, Rafael Cebrián, Howard Charles, Michel Nabokoff, Pamela Knaack, Julian Looman

Regisseur Norbert ter Hall heeft met ‘A’dam – E.V.A.’ een van de betere, verfrissende Nederlandse televisieseries van de laatste tijd gemaakt. Een serie die in essentie gaat over twee jonge mensen die leren met elkaars en hun eigen beperkingen om te gaan in de liefde. Voor ‘&ME’, gebaseerd op de roman ‘Fremdkörper’ van Oscar van den Boogaard over een ingewikkelde vierhoeksverhouding, lijkt Ter Hall daarom de ideale keuze. Voor de film is de gecompliceerde liefdesverhouding teruggebracht tot drie personen. Alledrie uit een andere cultuur en omgeving. Los van hun eigen habitat treffen ze elkaar in Brussel, het kloppend hart van Europa.

De eerste persoon die wordt geïntroduceerd is Eduard (Mark Waschke), die van Berlijn naar Brussel verhuist om een nieuw bestaan op te bouwen met een baan in het Europees Parlement. Wat hij precies achterlaat (los van een bezorgde zus) wordt aanvankelijk niet helemaal duidelijk. Vanuit het Spaanse Sitges vertrekt ook de jonge Edurne (Veronica Echegui) uit een overbeschermd gezin naar Brussel, om stage te lopen in het Europees Parlement. Gelijk op hun eerste dag botsen de twee pijnlijk tegen elkaar op, onder het toeziend oog van de Nederlandse verhuizer Richard (Teun Luijkx). De enige van wie de achtergrond volstrekt onzichtbaar blijft.

Al snel groeit er affectie tussen Edurne en Eduard – beide je arm in het gips hebben schept makkelijk een band –, maar het is een gemankeerde relatie. Eduard is homoseksueel en lijkt vooral te hechten aan een diepgaande emotionele relatie, terwijl Edurne behoefte heeft aan lichamelijke intimiteit en haar nieuw verworven vrijheid optimaal wil benutten. Impulsief als ze is, trekt ze bij de veel oudere Eduard in, die haar aanvankelijk als een zegen ervaart. Maar hoe oprecht Eduards liefde voor Edurne ook is, voor de fysieke kant van de liefde blijft hij tot zijn eigen spijt naar mannen trekken. Waschke heeft vrijwel genoeg aan zijn oogopslag om deze worsteling prachtig subtiel weer te geven.

Als de twee Richard andermaal op straat tegenkomen, groeit hun beider behoefte om deze mysterieuze jongeman in hun leven én hun relatie te betrekken, waarbij ze zich voor hun geluk al snel van hem afhankelijk maken. Richard zelf lijkt ondertussen heen en weer geslingerd te worden tussen bewondering voor het stel en de wens om zelf deel uit te maken van een relatie. Maar wat hem precies beweegt wordt in het midden gehouden. Hij toont een scherp inzicht in andermans gevoelsleven, maar vlucht voor eigen vastigheid. Hij is de enige van de drie die zijn vluchtgedrag inziet en toegeeft. Uiteindelijk zijn alledrie nog onderweg, en ligt hun eindstation niet bij elkaar.

‘&ME’ is een moedige film, gezien de lichtvoetige en tegelijk serieuze presentatie van ingewikkelde liefdes. De film doorbreekt geijkte rolpatronen zonder daarin opzichtig te zijn. Mark Waschke dwingt respect af voor zijn subtiele portrettering van de getroubleerde Eduard. Veronica Echegui biedt uitstekend tegenwicht als onzekere spring-in-het-veld Edurne. Maar het is (hun relatie tot) Richard die net niet lekker uit de verf komt, terwijl die toch de spil van het verhaal en de verhouding vormt.

Dat ligt niet aan Teun Luijkx, die zijn rol zelfverzekerd neerzet, maar meer aan het feit dat hij pas halverwege de film echt in beeld komt. Bepaalde uitspraken en ontwikkelingen doen daarna te abrupt of zelfs geforceerd aan, alsof er allerlei (subtiele) aanwijzingen uit de film zijn geknipt om tijd te besparen. Terwijl dat met een lengte van nog geen anderhalf uur toch nauwelijks een issue zou moeten zijn geweest. Toch heeft Ter Hall met ‘&ME’ een prima visitekaartje afgeleverd. En dat er absoluut nog ruimte is voor verbetering, betekent vooral een mooie belofte voor de toekomst.

Wouter de Boer

Bioscooprelease: 14 maart 2013
DVD-release: 2 september 2013