Angry Birds: De film – The Angry Birds Movie (2016)

Regie: Clay Kaytis, Fergal Reilly | 97 minuten | animatie, actie, komedie, familie | Nederlandse stemmencast: Eddy Zoëy, Murth Mossel, Frank Lammers, Ruben Nicolai, Jörgen Raymann, Isa Hoes, Robin Martens | Originele stemmencast: Jason Sudeikis, Josh Gad, Danny McBride, Maya Rudolph, Bill Hader, Peter Dinklage, Sean Penn, Keegan-Michael Key, Tony Hale, Hannibal Buress, Ike Barinholtz, Tituss Burgess, Ian Hecox, Anthony Padilla, Billy Eichner, Blake Shelton, Romeo Santos, Geoffrey Arend, Max Charles

‘Angry Birds: De film’ (‘The Angry Birds Movie’) is gebaseerd op de immens populaire smartphone game “Angry Birds”. Dat is best bijzonder, want “Angry Birds” is de eerste app die het tot speelfilm heeft geschopt (maar vast niet de laatste… ‘Subway Surf the Movie?’, ‘Hay Day’ of misschien is er zelfs een creatieveling die van ‘Wordfeud’ een film weet te maken?). Jammer dat dit opmerkelijke feit niet geresulteerd heeft in een exceptionele film. ‘Angry Birds: De film’ doet verrassend veel goed, maar laat ook nog wel wat steken vallen.

Wat je krijgt is een met zorg geanimeerde film boordevol kleurrijke karakters, enkele geslaagde grapjes, in een vlot verteld, maar ietwat inspiratieloos verhaal. Op een prachtig subtropisch eiland woont een enorme kolonie vogels van verschillend pluimage. Ze hebben één ding gemeen: ze kunnen geen van allen vliegen. Onze held is Red, een opvliegerige (no pun intended) rode vogel, voorzien van zulke prominente zwarte wenkbrauwen dat dat steevast aanleiding vormt voor vogels die hem uitlachen of pesten. Wanneer Red mot krijgt met ouders van een jarig vogeltje, wordt hij zo boos dat hij daardoor een belangrijk moment in het gezin verpest. Red wordt veroordeeld tot een cursus woedebeheersing en daar heeft hij natuurlijk geen zin in. Bij deze cursus leert hij Bomb, Chuck en Terence kennen, maar Red is niet het type vogel dat graag – of makkelijk – vrienden maakt. Toch heeft hij ze nodig als blijkt dat de pas aangekomen groene varkens op het eiland precies dat van plan zijn waar Red het hele dorp voor waarschuwt. Maar iedereen denkt dat Red ze ziet vliegen…

De eerste helft van ‘Angry Birds: De film’ is boven verwachting goed. Er is tenminste moeite gedaan om een redelijk verhaal te vertellen, wat op zich al knap is omdat er vanuit het spel eigenlijk niet veel aan informatie gegeven wordt. Complimenten voor scenarioschrijver Jon Vitti dus. In de film wordt er een plausibele verklaring gegeven voor Reds boosheid. Bovendien verdient hij direct de sympathie van de kijker, al heeft hij alle typische kenmerken van de underdog en weet je dat je gemanipuleerd wordt. Maar na de komst van de groene varkens gaat het snel bergafwaarts, met een enkele opleving zoals de zoektocht naar de Mighty Eagle. Daarna wordt de vertelling wel erg eenvoudig, waarschijnlijk om het voor de jongste kijkers behapbaar te maken én om de link met de game te houden. Om dat te compenseren worden er gedurende ‘‘Angry Birds: De film’ specifiek voor volwassenen bestemde grappen gemaakt (zowel visueel als in dialoog), maar die variëren nogal in niveau. Gelukkig zijn het er zoveel, dat je ongetwijfeld wel een paar keer zult lachen. En omdat de film zo aantrekkelijk geanimeerd is, is het beslist geen straf om deze familiefilm te kijken. Niet direct de zaal verlaten als de aftiteling begint.

Bioscooprelease: 18 mei 2016
iTunes-release: 11 september 2016
VOD-release: 21 september 2016