Angry Indian Goddesses (2015)

Regie: Pan Nalin | 115 minuten | komedie, drama | Acteurs: Sarah-Jane Dias, Rajshri Deshpande, Sandhya Mridul, Amrit Maghera, Pavleen Gujral, Anushka Manchanda, Tannishtha Chatterjee, Anuj Choudhry, Jeffrey Goldberg, Adil Hussain, Vikram Kochhar, Arjun Mathur

‘Angry Indian Goddesses’ vertelt het verhaal van een aantal jonge Indiase vrouwen, die door een gemeenschappelijke vriendin uitgenodigd zijn in haar ouderlijk huis voor een bijzondere gelegenheid. Frieda, een mode-fotografe, heeft de belangrijkste personen in haar leven om zich heen verzameld om de dagen in aanloop naar haar huwelijk mee door te brengen. Geen van de aanwezigen weet met wie Frieda gaat trouwen en de aanstaande bruid zwijgt in alle talen.

Gelauwerd filmmaker Pan Nalin (‘Faith Connections’, 2013, ‘Samsara’, 2001) start zijn film met een compilatie, waarin elk van de hoofdpersonages worden voorgesteld. De rode draad in deze introductiescènes is dat de vrouwen worden gekleineerd en puur op hun vrouwzijn worden beoordeeld door de mannen. Ze worden in hun werk niet serieus genomen en elke opmerking van een man is zo ongeveer een seksuele toespeling. Met in je achterhoofd de recente groepsverkrachtingen in India die regelmatig het nieuws halen, is dit een voorbode voor de regisseur voor de kijker in petto heeft. Het is een krachtig statement, dat nog harder aankomt door de plaats die het in de film inneemt.

Aanvankelijk word je namelijk door de filmmaker op het verkeerde been gezet. ‘Angry Indian Goddesses’ lijkt qua situatie wel iets op nog te verfilmen ‘In a Dark, Dark Wood’, de bestseller van Ruth Ware, maar de thrillervibe blijft lang achterwege, ondanks de introductie van een wapen, halverwege de film (denk aan Chekhov). Veel meer voelt ‘Angry Indian Goddesses’ als een feelgoodfilm, waarin vrouwen met zichzelf geconfronteerd worden, leren zichzelf door de ogen van een ander te bekijken en daardoor tot nieuwe levensinzichten komen. Met zoveel verschillende vrouwen op één plek kun je er gif op innemen dat de emoties hoog oplopen. Onzekerheid, geplaag, verlangens en opbloeiende vriendschappen, het komt allemaal aan bod.

‘Angry Indian Goddesses’ is geen foutloze film. Niet elke verhaallijn komt goed uit de verf, de slotact is nogal cliché en doet afbreuk aan de rest van de film. Daarnaast voelt de kentering in het scenario – hoe belangrijk ook – toch vreemd, terwijl het voor honderd procent verdedigbaar is waarom deze keuze is gemaakt. Dat de mannen wel heel eenzijdig afgeschilderd worden, is natuurlijk nodig voor de serieuze en onmisbare boodschap, maar ietsje minder had geen kwaad gekund. Maar wat voor de film pleit is de toegankelijkheid en het sterke acteerwerk, wat ’Angry Indian Goddesses’ hopelijk een breed publiek oplevert, zodat de betekenis niet onopgemerkt blijft en er misschien iets verandert.

Bioscooprelease: 25 augustus 2016
VOD-release: 20 december 2016
DVD-release: 20 december 2016