Animal Kingdom (2010)

Regie: David Michôd | 113 minuten | drama, thriller, misdaad | Acteurs: Ben Mendelsohn, Joel Edgerton, Guy Pearce, Luke Ford, Jacki Weaver, Sullivan Stapleton, James Frecheville, Dan Wyllie, Anthony Hayes, Laura Wheelwright, Mirrah Foulkes, Justin Rosniak, Susan Prior, Clayton Jacobson, Anna Lise Phillips, Anthony Ahern, Christina Azucena, Jacqueline Brennan, Lucia Cai, Michael Cody, Kieran Darcy-Smith, Jack Heanly, Josh Helman, Bert Labonte, Bryce Lindemann, Andy McPhee, Ann Michôd, David Michôd, Sarah Nguyen, Tom Noble, Ben Ouwehand, Brenda Palmer, Dom Phelan, Tim Phillipps, Daniel Roche, James Saunders, Paul Smits, Michael Vice, Chris Weir

Regisseur David Michôd heeft zijn debuutfilm ‘Animal Kingdom’ een nogal misleidende filmtitel gegeven. ‘Animal Kingdom’ klinkt eerder als een toegankelijke Disneyfilm of natuurdocumentaire, bestemd voor jong en oud, maar voor een gezellig familie-uitje is de film beslist niet geschikt. Thema’s als drugs, moord en misdaad hullen de film in een sombere schaduw. ‘Animal Kingdom’ verwijst naar het ‘beestachtige’ van de mensheid en de harde hiërarchie binnen het criminele bestaan.

In de film volgen we Josh ‘J’ Cody (James Frecheville), een zeventienjarige jongen die onder druk van zijn drie criminele ooms terecht komt in de misdaadwereld. Al snel raakt Josh door toedoen van zijn familieleden verstrikt in een onveilige situatie, waarin hij moet kiezen tussen trouw aan zijn familie of de hulp van politieregisseur Leckie (Guy Pearce).

Het verhaal van ‘Animal Kingdom’ is simpel uitgewerkt en gaat over de keuze tussen goed en kwaad. Dit geeft de filmplot helaas een vrij hoog clichégehalte. Ook het filmscript is niet doordacht genoeg: bepaalde plotwendingen zijn niet realistisch. Tijdens de film vraagt de kijker zich meerdere keren af waarom personages zich zo gemakkelijk in de problemen werken. Daarnaast had ‘Animal Kingdom’ aan kracht kunnen winnen door strakkere montage. Er is veel onnodige dialoog. Ondanks de gebruikelijke filmlengte van circa twee uur voelt de film langdradig aan. Op driekwart van de film is er naar een climax toegewerkt, waardoor de aandacht het laatste half uur afneemt. Toch weet de filmplot ook te verrassen. De misdaadfilm bestaat uit enkele bloedstollende scènes die allen op een uitstekende manier zijn opgebouwd.

Wat ‘Animal Kingdom’ bijzonder maakt, is de sombere toon die in de film domineert. Door middel van kleurbewerking zijn felle kleuren uit de film verwijderd, waardoor er een koude en onheilspellende sfeer ontstaat. Deze sombere toon wordt ondersteund door zware contrasten tussen donkere schaduwen en fel licht. Zo wordt de ultieme slechterik van de film, genaamd Andrew ‘Pope’ Cody (Ben Mendelsohn), verschillende keren in beeld gebracht als donkere gedaante, omringd door zwarte schaduwen. Wat ook een mooie bijdrage levert aan de depressieve sfeer van de film, is de dramatische muziek, gecomponeerd door Antony Partos. De filmmuziek is gevarieerd en vormt een eenheid met de filmbeelden.

Ook houdt de film zich staande door het goede acteerwerk. Een bijzondere vermelding verdient actrice Jacki Weaver, die met haar rol als oma Janine Cody een Oscarnominatie in de wacht heeft gesleept. Met haar charmante en tegelijkertijd duivelsachtige manier van acteren weet ze alle aandacht naar zich toe te trekken. In de film maakt James Frecheville zijn acteerdebuut. Frecheville weet zichzelf als Josh zonder problemen overeind te houden tegenover acteergrootmacht Guy Pearce.

‘Animal Kingdom’ is een echte acteursfilm. De dramatische, soms clichématige plot, dient als ondergrond voor een aangrijpende performance van de filmcast. Handelingen en emoties van de personages worden geaccentueerd door een sombere vormgeving. Door deze depressieve toon en een langdradig verhaal is ‘Animal Kingdom’ geen toegankelijke film, maar wel een unieke en meeslepende ervaring voor de filmkijker die van een flinke portie drama houdt.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 3 maart 2011