Ant-Man (2015)

Regie: Peyton Reed | 117 minuten | actie, avontuur, science fiction | Acteurs: Paul Rudd, Michael Douglas, Evangeline Lilly, Corey Stoll, Bobby Cannavale, Anthony Mackie, Judy Greer, Abby Ryder Fortson, Michael Peña, David Dastmalchian, T.I., Hayley Atwell, Wood Harris, John Slattery, Martin Donovan

Met het relatief onbekende ‘Guardians of the Galaxy’ nam Marvel in 2014 een gok die uiteindelijk erg goed uitpakte; de film ontving lovende kritieken en was een commercieel succes. Dit versterkte de keuze om het eveneens onbekende ‘Ant-Man’ de succesvolle tweede fase van Marvel films te laten afsluiten.

Feilloos verliep de ontwikkeling van ‘Ant-Man’ overigens niet; oorspronkelijke regisseur Edgar Wright (‘Cornetto Trilogy’, ‘Scott Pilgrim vs. The World’) stapte net voordat het filmen zou starten op wegens creatieve meningsverschillen. Gelukkig werd vervanger Peyton Reed (‘Yes Man’) snel gevonden en kwam het strak geregisseerde releaseschema van Marvel nooit in het geding. Hoofdrolspeler Paul Rudd schaafde samen met scenarist Adam McKay, beiden bekend van de ‘Anchorman’ films, het script nog even bij en de superheld met een allerminst imponerende naam was klaar om in actie te komen.

Na vrijlating uit de gevangenis belooft Scott Lang (Paul Rudd) aan zichzelf dat hij zijn leven gaat beteren, al is het alleen voor zijn jonge dochtertje. Maar Scott laat na een onfortuinlijk ontslag toch zijn oren hangen naar de illegale voorstellen van voormalig celgenoot Luis (Michael Peña).

Een inbraak bij een miljonair is het plan. Scott stuit hier wel op een erg vreemde buit, dat nog het best omschreven kan worden als een oud duikerspak. Al snel komt Scott erachter dat dit pak de drager kan laten krimpen tot de grootte van een mier en bovenmenselijke kracht geeft. Dr. Hank Pym (Michael Douglas), eigenaar en ontwerper van het pak, weet Scott snel te vinden en legt hem een missie voor die het lot van de wereld zal bepalen. Neemt Scott deze uitdaging aan en wordt hij de nieuwe Ant-Man?

Als je eenmaal deze ongebruikelijk superheld hebt geaccepteerd staat er je met ‘Ant-Man’ een verrassend leuke film te wachten. De altijd sympathieke Paul Rudd vult de rol goed in. Het toegankelijke oorsprongsverhaal maakt dat je je hiermee beter kunt inleven dan bijvoorbeeld een god, een miljardair of een grote groene spierbundel.

Dit inlevingsvermogen kan er ook voor zorgen dat alles weinig bijzonder overkomt, maar door een kort infomercial-achtig filmpje worden de toffe potenties van het pak je al snel duidelijk gemaakt. Gedurende de film wordt er erg tof geschakeld tussen de normale wereld en de mooi in beeld gebrachte microwereld, die overigens de special effects van een ‘Honey, I Shrunk the Kids’ ver achter zich laat. De film is zich overduidelijk bewust van zijn eigenaardigheid en steekt hier maar al te vaak de draak mee (“No, I’m Ant-Man. I know, wasn’t my idea.”). De scènes waarin het groepje boeven van Scott voorkomen werkt vaak op de lachspieren, met de beeldende verhalen van Luis als hoogtepunt.

De algehele toon is dus goed uitgewerkt. De betrekking van Edgar Wright hierin heeft duidelijk geen windeieren gelegd, niet voor niets krijgt hij nog mede-credits voor het uiteindelijke script. De soundtrack die zijn inspiratie trekt uit televisieshows uit de jaren 60 is ook meer dan passend. Een beduidend verschil met voorafgaande Marvel films is toch wel dat hier meer een soort “heist-movie” wordt neergezet. Het is dan ook wel verfrissend dat de film niet eindigt met het inmiddels bijna verplichte luchtgevecht. Het moment dat de dood van een vliegende mier je aan het hart gaat weet je dat de makers hun werk goed hebben gedaan.

“Wanneer slaat de superhelden vermoeidheid toe bij het filmgaande publiek?” is een vraag die de laatste tijd steeds vaker opduikt in de media. ‘Ant-Man’ weet dit in ieder geval nog mooi te omzeilen, wederom een gok van Marvel die goed uitpakt. Wie had gedacht dat een superheld met het formaat van een mier zo reuze vermakelijk zou zijn? Op naar de derde fase van Marvel films!

Scott van der Winden

Bioscooprelease: 23 juli 2015
DVD- en blu-ray-release: 2 december 2015