Antboy 3 (2016)

Regie: Ask Hasselbalch | 85 minuten | avontuur, komedie, familie | Acteurs: Oscar Dietz, Amalie Kruse Jensen, Samuel Ting Graf, Nicolas Bro, Paprika Steen, Astrid Juncher-Benzon, Morten Rose, Bent Mejding, Cecilie Alstrup Tarp, Daniel Christensen, Lærke Winther Andersen, Frank Thiel, Kim Kold, Adam Ild Rohweder, Albert Wiederspiel

Kleine jongens worden groot, dus ook Pelle, alias Antboy. Hij heeft de baard nog niet in de keel maar is beslist niet meer dat vertederende jochie uit de eerste film. De lagere schooltijd is voorbij en het wordt tijd voor iets nieuws. Pelle heeft zich ingeschreven op een kostschool, wat betekent dat hij Middellund achter zich moet laten. Kan het Deense plaatsje echter wel zonder hem? Antboys zorgen blijken niet geheel onterecht: zijn aartsvijand De Vlo is net vrijgelaten uit de gevangenis. En die nieuwe superheld, die uit het niets ten tonele verschijnt, wat is daarmee aan de hand? Heeft die wel het beste met Middellund voor?

Het zijn nieuwe, maar ook vertrouwd aanvoelende problemen in ‘Antboy 3’, de laatste in de trilogie over de jongen die door een radioactieve mier gebeten werd en daardoor superkrachten kreeg. De vriendschap met Willem staat onder grote druk, omdat Willem zich in de steek gelaten voelt en daarop zo extreem reageert, dat hij zijn comicbookverzameling van de hand wil doen. Daarentegen is de relatie met Ida alleen maar sterker geworden, al is haar aandeel in de film jammer genoeg beperkt tot spelen van ‘het vriendinnetje van’.

Een grotere rol is in ‘Antboy 3’ weggelegd voor de internationaal bekende actrice Paprika Steen, die hier laat zien dat ze uitstekend uit de voeten kan in een boosaardige rol, inclusief maniakale lach. Grappig zijn haar videogesprekken met haar vader, die haar nog altijd ziet als zijn kleine meisje, maar tegelijkertijd van haar eist dat ze net zo meedogenloos zaken doet als hij.

Voor de volwassen kijker biedt het scenario van ‘Antboy 3’ geen enkele verrassing, elke plotwending, geheime identiteit of verborgen agenda is van meet af aan duidelijk, maar dat betekent niet dat het geen goede, onderhoudende jeugdfilm is. Gezien het beperkte budget zien de special effects er prima uit en het is nu eenmaal makkelijk meeleven met de sympathieke hoofdpersonages. Een passend eind aan een bijzonder leuke trilogie.

VOD-release: 12 oktober 2016
DVD-release: 12 oktober 2016