Anvil! The Story of Anvil (2008)

Regie: Sacha Gervasi | 81 minuten | muziek, documentaire | Met: Steve ‘Lips’ Kudlow, Robb Reiner, Tiziana Arrigoni, Kevin Goocher, Glenn Gyorffy, William Howell, Lemmy, Slash, Chris Tsangarides, Lars Ulrich

Anvil, een band waar zelfs de meest doorgewinterde metalheads niet van gehoord hebben, staat centraal in deze hartverwarmende documentaire. Zanger Steve “Lips” Kudlow en drummer Robb Reiner waren al bevriend op hun veertiende, en nu, zeker drie decennia later, en minstens drie midlife crises verder – zo lijkt het – blijkt maar weer eens dat liefde en haat heel dicht bij elkaar liggen. Vrienden door dik en dun, collega’s voor het leven, maar de omstandigheden maken het er niet makkelijk op. Anvil was de band die nooit geluk had, terwijl ze met gemak net zo groot hadden kunnen worden als andere rockbands als Whitesnake, Metallica en Motörhead, die eveneens in de jaren zeventig en tachtig opkwamen. Waar ging het mis? ‘Anvil! The Story of Anvil’ geeft geen antwoord op die vraag, maar is wel een prachtig verslag van hoop, doorzettingsvermogen en passie voor muziek.

De Canadese scholieren Lips en Robb sloten in hun jonge jaren een pact om voor altijd samen te blijven rocken. Hun tweede album Metal on Metal (1982) werd behoorlijk succesvol en inspireerde een hele generatie aan muzikanten, zoals de al eerder genoemde Metallica, Slayer en Anthrax. Deze bands werden multimiljonairs maar Anvil verdween in de obscuriteit. De documentaire opent met beelden van een optreden in Japan in 1984, toen veel grote bands samen toerden in het land van de rijzende zon. Anvil was toen een grote. Lemmy van Motörhead, Slash van Guns N’ Roses, Lars Ulrich van Metallica en Scott Ian van Anthrax beamen dat en geven ieder hun eigen visie op waarom de band vervolgens niet door wist te breken. Aan talent ontbreekt het de jongens niet, daar is iedereen het over eens. Lag het aan het gebrekkige management? Aan het feit dat de band uit Canada komt? Wie zal het zeggen. Wellicht is er om door te breken in de muziekbranche meer voor nodig dan talent en een trouwe schare fans.

Een van die trouwe fans is regisseur Sacha Gervasi (schrijver van ‘The Terminal’), die de band al kent sinds hij als roadie voor hen werkte. Zijn liefde voor de band staat echter een objectieve weergave niet in de weg: de bandleden worden gewoon geportretteerd zoals ze zijn, met al hun excentrieke trekjes. Toegegeven: de muzikanten zijn stuk voor stuk sympathieke kerels, die je het geluk gunt voor compleet uitverkochte zalen uit hun dak te gaan, maar de depressieve en uitzichtloze situatie waarin de groep meerdere keren in hun carrière verkeert, wordt niet verzwegen. Onverbloemd wordt getoond hoe de band omgaat met een clubeigenaar die weigert het afgesproken bedrag voor hun optreden op tafel te leggen. Ook een ruzie tussen Robb en Lips komt gewoon in beeld. De verzoening gelukkig ook.

De Europese tournee die de band maakte, bracht niet het succes waarop gehoopt was en het zijn hartbrekende taferelen: optredens waar slechts anderhalve man en een paardenkop bij aanwezig zijn. Probeer dan nog maar enthousiast de gitaarriffs van je instrument te laten rollen. Ook de scènes waarin familieleden van de headbangers vertellen hoe zeer Anvil hun leven beïnvloed heeft, en hoe zij tegenover het uitblijvende succes staan, levert kippenvel en traanogen op.

Muziekliefhebber of niet, metalfan in hart en nieren of juist het tegenovergestelde: ‘Anvil! The Story of Anvil’ heeft een universeel thema, dat iedereen zal aanspreken. Het is het verhaal van een ultieme vriendschap, een leven van tegenslagen, maar ook hoogtepunten. De optimistische boodschap dat je nooit je dromen op moet geven blijft zeker hangen na het zien van deze grappige, soms zelfs hilarische, ontroerende en meeslepende documentaire. Gervasi heeft “zijn” band in ieder geval het mooiste cadeau gegeven dat de band en haar fans zich kunnen wensen: dankzij ‘Anvil! The Story of Anvil’ komt de band weer een klein beetje in de spotlights te staan. Wie weet worden ze zelfs nog wel beroemd.