Anything Else (2003)

Regie: Woody Allen | 108 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs: Jason Biggs, Christina Ricci, Woody Allen, Stockard Channing, Danny DeVito, KaDee Strickland, Jimmy Fallon, Fisher Stevens, Anthony Arkin

Fans van Woody Allen kunnen hun hart ophalen met weer een film van deze overproductieve neuroot die zichzelf af en toe ook weer als zichzelf in het script heeft toegelaten. De scènes met Woody Allen erin overtreffen opmerkelijk genoeg ook telkens de grote verhaallijn. Deze scènes zijn redelijk komisch. Het is niet altijd duidelijk wanneer Woody Allen sceptisch is of gewoon nietszeggend en flauw.

De hoofdpersoon Jerry, Jason Biggs, vertelt zijn amusante levensverhaal, waarbij hij zich af en toe rechtstreeks tot de kijker richt. Dit heeft toch altijd iets weg van een kunstgreep. Het lijkt alsof Woody Allen een verhaal breit om zijn continue gedachtestroom te kunnen spuien. Het verhaal komt daarbij op de tweede plaats. Het duurt dan ook even voor dit verhaal op gang komt, maar dan volgt er ook wel nieuwsgierigheid naar de rest van de film. Er is een sterke associatie met het kijken naar de eerste afleveringen van “The real World” van MTV. Met goedkeuring van de spelers kijk je mee in hun leven, waarbij een van hen af en toe commentaar of uitleg geeft over wat zij voelen op bepaalde momenten. Daardoor valt de aandacht van de kijker bij tijden ook weg omdat er soms, zoals ook in het echte leven, teveel herhaling optreedt.

De acteurs hadden hun prestaties daarentegen niet kunnen overtreffen. Stuk voor stuk zetten ze zeer overtuigende karakters neer. Hoofdrolspelers Jason Biggs en Christina Ricci zijn dan ook praktisch voor de camera’s opgegroeid. Jason was op vijfjarige leeftijd al te zien in een reclamecommercial en brak in 1999 definitief door met zijn rol in ‘American Pie’. Christina speelde op achtjarige leeftijd haar eerste rol als de jongste dochter van Cher in de film ‘Mermaids’ en heeft sindsdien rol na rol glansrijk gespeeld. Acteurs Stockard Channing en Danny DeVito zijn al jaren klinkende namen in filmland.  Het spel in ‘Anything Else’ wordt nog reëler doordat de camera vaak het standpunt inneemt van een imaginaire speler. U, wel te verstaan. Langzaam wordt u in de film opgenomen. U luistert in de kamer naar de ruzies. U snuift de cocaïne. U valt bijna flauw tijdens een aanval van hyperventilatie. U gaat mee de bosjes in van Central Park, maar het wordt niet leuk genoeg om ook werkelijk mee te doen.

Saskia Bruins

Bioscooprelease: 20 mei 2004