Apartment 1303 (2007)

Regie: Ataru Oikawa | 97 minuten | horror | Acteurs: Noriko Nakagoshi, Arata Furuta, Eriko Hatsune, Yuka Itaya, Naoko Ôtani, Aki Fukada, Toshinobu Matsuo, Shion Machida

De Japanse horrorhausse is al een tijdje voorbij. Na het succes van ‘The Ring’ en ‘The Grudge’ was de koek wel op. Er werd nog wel een zwik remakes van Aziatische griezelseries gemaakt, maar die deden niet veel in de zalen. Vorig jaar verscheen ‘Apartment 1303 3D’ in de Amerikaanse bioscopen, maar die film flopte genadeloos. Haal dat ‘3D’ weg en je hebt de titel van het Japanse origineel van regisseur Ataru Oikawa. Deze film is onlangs op dvd uitgebracht.

‘Apartment 1303’ verhaalt over Sayaka. Deze jonge vrouw is onlangs verhuisd en is dolgelukkig met haar nieuwe stulpje. Het is een beetje vreemd dat het stekkie zo goedkoop is, maar verder maakt ze zich nergens druk om. Haar vrienden ook niet. Dat gevoel verandert als Sayaka tijdens een vrolijke housewarming party ineens voor het oog van haar vrienden uit het raam springt. Ze leek wel bezeten. Haar oudere zuster Mariko ontdekt al snel dat er iets niet klopt. Appartement 1303 herbergt een groot geheim. Een duister geheim…

Dit is een Aziatische griezelfilm volgens het boekje. ‘Apartment 1303’ grossiert in enge kleine meisjes, geesten en verontrustende geluiden. Dat is op zich niet erg, want een formulefilm kan ook gewoon spannend zijn als die goed gemaakt is. Je raadt het al: dat is dus niet het geval. Regisseur Ataru Oikawa had geen riant budget en dat resulteert in krukkig acteerwerk (je ziet mensen gewoon hun tekst opdreunen), grofkorrelig beeld en een bewegende camera. De film oogt niet professioneel. Daar kun je overheen stappen als er een sterk verhaal verteld wordt. Dat is helaas niet het geval.

Oikawa komt niet verder dan de bekende Japanse spokenkost en doet niets om zich te onderscheiden van de rest. Een paar scènes in het appartement werkt echter wel. De muziek is spooky en het twijfelende loopje van de hoofdpersoon naar die vreemde kast leveren kippenvel op. Helaas wordt regelmatig hetzelfde trucje toegepast en werkt deze manier van spanningsopbouw niet meer. ‘Apartment 1303’ is geen superslechte film, maar zeker geen hoogvlieger. Een Amerikaanse remake van een slappe Japanse film maken, was dan ook vrij onzinnig en gedoemd om te mislukken.

‘Apartment 1303’ verschijnt in mei 2013 op DVD.