Apartment 1303 (2012)

Regie: Michael Taverna | 85 minuten | horror | Acteurs: Mischa Barton, Rebecca De Mornay, Julianne Michelle, Corey Sevier, John Diehl, Kathleen Mackey, Jessica Malka, Katherine Cleland, Gordon Masten, Madison McAleer, Grace Savage, Antoine Yared, Gillian Altman

Sommige dingen moet je gewoon niet willen. Parachutespringen zonder de benodigde rugzak, een politicus vertrouwen en uit eten gaan met een kannibaal: zomaar wat dingen die erg onverstandig zijn. Het kijken van de Amerikaanse remake van ‘Apartment 1303’ kun je aan dat rijtje toevoegen. Het is erg onverstandig om deze cinematografische ramp in je dvd-speler te stoppen. Deze bagger snoept zomaar 85 minuten van je kostbare tijd weg en is een regelrechte belediging voor cinema als kunstvorm. Werkelijk niets deugt aan deze als film vermomde zelfmutilatie.

‘Apartment 1303’ is een 3D-remake van de gelijknamige Japanse horrorfilm van Ataru Oikawa. In deze remake van Michael Taverna draait het om Janet (Julianne Michelle). Omdat ze ruzie heeft met haar dronken moeder (Rebecca De Mornay) besluit ze om op zichzelf te gaan wonen. Dat is geen slim idee, want het gewraakte appartement waarin ze woont lijkt behekst te zijn. Zus Lara (Mischa Barton) maakt zich zorgen om Janet en kijkt wat er aan de hand is.

Het Aziatische origineel was al geen hoogvlieger, maar deze remake maakt het wel heel bont. Het origineel verscheen in 2007 en kwam al over als mosterd na de maaltijd. De J-horrorhype – die was ingezet met films als ‘The Ring’ en ‘The Grudge’ – was al weggeëbd en ‘Apartment 1303’ voegde werkelijk niets toe. De creepy sfeer was het enige bestaansrecht van de goedkoop ogende film. Deze Amerikaanse 3D-film is nóg beroerder dan het zwakke origineel. Het acteerwerk is nóg slechter en de uitstraling nóg belabberde. Dat is een prestatie, want Oikawa had weinig geld ter beschikking. Taverna slaagt erin om zijn remake als een tv-film te laten ogen. Op SciFi-Channel zijn beter ogende producties te zien en dat zegt genoeg.

Het acteerwerk is tergend slecht. Michelle is hysterisch en vermoeiend en kan deze film niet dragen. De Mornay is ronduit irritant als dronken lor en Barton kan niet acteren. De cast laat je koud. De nutteloze 3D-effecten en crappy special effects werken niet. Deze film is een aanfluiting. Alleen als je je eigen spiegelbeeld niet kunt verdragen is deze film aan te raden. Mensen met zelfrespect lopen met een grote boog om deze troep heen. Slechter en ongeïnspireerder dan dit vind je horrorfilms niet snel.

Waardering: 0

DVD- en blu-ray-release: 2 januari 2014