Are We Done Yet? (2007)

Regie: Steve Carr | 92 minuten | komedie, familie | Acteurs: Ice Cube, Nia Long, John C. McGinley, Aleisha Allen, Philip Daniel Bolden, Jonathan Katz, Linda Kash, Alexander Kalugin, Dan Joffre, Pedro Miguel Arce, Tahj Mowry, Jacob Vargas, Brenda Prieur, Hayes MacArthur, Colin Strange, Gavin Strange, Chris Gauthier, Tara Mercurio, Magic Johnson

Over het talent van Ice Cube valt te twisten, maar feit is dat hij een aantal belangrijke en goede films op zijn naam heeft staan. Beste was meteen zijn debuut uit 1991 ‘Boyz ’n the Hood’. Ook in ‘Three Kings’ zette hij een memorabele rol neer als SSgt. Chief Elgin. Toch is zijn rollenkeuze vaak discutabel, en vraag je je af waarom hij voor een vervolg op het toch al slecht ontvangen ‘Are We There Yet’ getekend heeft. Dat geldt overigens ook voor de andere acteurs die in ‘There’ zaten en aan dit vervolg meedoen.

‘Are We Done Yet’ is losjes gebaseerd op ‘Mr. Blandings Builds His Dream House’ uit 1948 (met Cary Grant en Myrna Loy). Het is een volstrekt overbodige film, die zelfs fans van Ice Cube niet zal weten te vermaken. Voor een familiekomedie valt er bar weinig te lachen.

Nick heeft het maar moeilijk in de nieuwe situatie. Van enig begrip is geen sprake, zijn vrouw Suzanne doet alsof alles de normaalste zaak van de wereld is en staat overal maar bij alsof het haar niets doet. Het is moeilijk om je in haar karakter in te leven, laat staan sympathie voor haar op te kunnen brengen. Waarschijnlijk kon Nia Long (eveneens bekend uit ‘Boyz ’n the Hood’) weinig met het script om haar rol nog enigszins te veraangenamen.

Enige lichtpuntje is John C. McKinley, die het karakter van de wacky Chuck Mitchell, Jr. speelt. Maar dan nog in slechts enkele scènes, meestal is hij al even vervelend als de rest. Het gegeven dat hij meerdere beroepen uitoefent (makelaar, aannemer, vroedvrouw/man, stadsinspecteur) en daardoor de macht over het gezin kan uitoefenen is wel leuk gevonden, maar het houdt niet over. Verder hebben de makers er om onverklaarbare redenen voor gekozen de aanvaringen die Nick met diverse dieren heeft in de film nog eens extra aan te dikken door allerlei visuele of geluidseffecten. De ree in het bos krijgt ineens uitpuilende ogen, wat eerder een schrikreactie veroorzaakt dan een komisch effect heeft. Het wasbeertje scheldt hem uit en ook de steur in het water heeft geen natuurlijk voorkomen.

De film zou nog te verteren zijn als de familie Persons nog enigszins de illusie uit zou dragen een familie te zijn, maar er is bij de kinderen (Aleisha Allen en Philip Daniel Bowden) van acteren niet eens sprake en de chemie tussen Ice Cube en Nia Long is ook ver te zoeken. Er hoeven natuurlijk geen enorm romantische taferelen in voor te komen om het een en ander geloofwaardig te maken, maar de gedragingen van Nick en Suzanne zijn op zijn minst eigenaardig te noemen. Zo slaat Nick een paar glazen alcohol achterover als hij hoort dat Suzanne een tweeling verwacht, geen reactie waar je als pasgetrouwde vrouw op hoopt. Ook vreemd overigens dat zij in haar eentje naar dit eerste – zo spannende –bezoek naar de gynaecoloog gaat. Al even vreemd is het dat zij hem het nieuws in een weliswaar niet drukke, bar vertelt, meestal zoek je voor dit soort berichten een ruimte op die wat meer privé is. En zo gaat het maar door, waarbij het toppunt is dat Suzanne aan het bevallen is en Nick ondertussen Magic Johnson aan de telefoon heeft alsof dit prioriteit nummer een is. De relatie tussen Nick en dertienjarige stiefdochter Lindsey gaat niet verder dan klagen over haar kleding (te uitdagend) en de scène waarin Nick het feestje binnenstormt dat Lindsey stiekem bezoekt. Over zoon Kevin komt de kijker al helemaal niets te weten.

Verspil je tijd niet met het kijken naar ‘Are We Done Yet?’. Een ijsblokje zien smelten is nog humoristischer.

‘Are We Done Yet’ verschijnt, samen met ‘Are We There Yet’, woensdag 11 september 2013 op DVD (2 Movie Pack).