Arie (2009)

Regie: Michiel ten Horn | 10 minuten | korte film | Acteurs: Aart Staartjes, Senn Uijtdehage, Eric van der Donk, Tine Joustra, Tessa du Mee, Remco Melles

Deze korte film bevat mooie heldere shots met een natuurlijke overzichtelijkheid waardoor in enkele seconden situaties worden uitgelegd. No nonsens en effectief in beeld gebracht zoals een goede korte film betaamd. ‘Arie’ kent prachtig stil spel van Aart Staartjes die wederom zijn karakteristieke norse en chagrijnige kant in hem boven haalt, ditmaal in de rol van een bejaarde man in een kil en uitzichtloos verzorgingstehuis. Het non-verbale acteertalent van Staartjes spreekt boekdelen waardoor scènes ingekleurd en gedragen worden. Een enkele zeldzame glimlach wordt daardoor des te meer waard. De gele overleden kanarie was ‘zijn leven’. Filmmaker Michiel ten Horn beeldt dit uit in humoristische letterlijkheden en met een op het eerste gezicht surrealistische ondertoon.

Het tegenspel van Staartjes is in handen van Eric van der Donk. Staartjes en Van der Donk: twee wat oudere mannen, met een acteerchemie die misschien te herleiden is naar de redelijk gelijke leeftijd. Met ‘Arie’ presenteert Ten Horn een filmisch kunstwerkje, dat wordt ingekopt door twee oude rotten uit het Nederlandse acteervak. Briljant detail is de belichting wanneer ‘Arie’ ’s nachts op zijn stokje in zijn kooi zit. Ten Horn volgde de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht en heeft ondertussen verschillende films op zijn naam staan, waaronder ‘Basta’ (2007), ‘One Night Stand IV: Alex in Amsterdam’ (2009) en nu dus ‘Arie’ (2009).

Tjeerd Kooistra