Around the World in 80 Days (2004)

Regie: Frank Coraci | 120 minuten | actie, komedie, romantiek, avontuur | Acteurs: Jackie Chan, Steve Coogan, Robert Fyfe, Jim Broadbent, Ian McNeice, David Ryall, Roger Hammond, Karen Mok, Cécile de France, Luke Wilson, Owen Wilson, John Cleese, Sammo Hung, Kathy Bates, Rob Schneider, Macy Gray, Arnold Schwarzenegger, Mark Addy, Maggie Q, Ewen Bremner

De bekende roman van Jules Verne wordt in deze film onder handen genomen door Walt Disney studios. Regisseur Frank Coraci heeft tot tweemaal toe een Adam Sandler film gemaakt (de mindere ‘Waterboy’ en de formidabele ‘Wedding Singer’). De 2004 versie van ‘Around the World in 80 Days’ is dan ook een komische actiefilm, maar omdat het toch een Walt Disney film is wel een nogal kinderachtige. De meeste grappen in de film zijn voornamelijk slapstick. Wellicht dat de film het wat dat betreft goed doet in Frankrijk en China. De humor slaat in Nederland toch de plank mis.

Steve Coogan die de uitvinder Phileas Fogg speelt, is vooral bekend bij het BBC publiek als Alan Partridge. Dit is zijn eerste grote film en hij brengt het er prima van af. Jammer alleen dat het niet zo’n geweldige film is. De eerste helft van de film doet Jackie Chan mee aan de mindere slapstick, maar halverwege de film lijkt hij zijn eigen choreografie over te nemen. Dan krijgen we de bekende Chan technieken te zien, waarbij elk voorwerp in de buurt opeens een dodelijk wapen wordt. Nou ja, dodelijk: Walt Disney, hè. Het is het moment dat de groep reizigers in China aankomen wanneer de film aanzienlijk beter wordt. Intelligentere humor, mooiere omgevingen en minder cliché’s. Helaas heb je dan al bijna een uur moeten afzien.

Wat de film nog enigszins bijzonder maakt is de belachelijke hoeveelheid cameo’s. Zo zien we Schwarzenegger in zijn wellicht meest beschamende rol ooit als prins Hapi (zijn accent is hier dus blijkbaar Indiaas). Als je dat ziet ben je blij dat hij de politiek in is gegaan en voorlopig niet meer op het witte doek te vinden is. Andere bekende namen die je voorbij ziet komen zijn bijvoorbeeld Luke Wilson, Owen Wilson, John Cleese, Sammo Hung, Kathy Bates, Rob Schneider en Macy Gray. Maak er een drankspelletje van (zie je een bekend gezicht, drink een drop shot) en de film is ook voor volwassenen draaglijk.

Roland Torenbeek

Bioscooprelease: 12 augustus 2004