Arrival (2016)

Recensie Arrival CinemagazineRegie: Denis Villeneuve | 116 minuten | drama, science fiction, thriller | Acteurs: Amy Adams, Jeremy Renner, Michael Stuhlbarg, Forest Whitaker, Sangita Patel, Mark O’Brien, Abigail Pniowsky, Tzi Ma, Nathaly Thibault, Ruth Chiang, Jadyn Malone, Julia Scarlett Dan, Russell Yuen, Anana Rydvald, Leisa Reid, Joe Cobden, Pat Kiely, Larry Day, Andrew Shaver, Frank Fiola, Max Walker

De Canadese regisseur Denis Villeneuve speelt graag met horrorscenario’s om zo een goed beeld van de psyche van een personage te krijgen. In ‘Prisoners’ (2013) keken we bijvoorbeeld door de ogen van twee families waarvan de dochters werden ontvoerd. Wanhoop en machteloosheid zijn daarbij thema’s die de boventoon voeren, zo ook in zijn misdaaddrama ‘Sicario’ (2015) en de psychologische thriller ‘Enemy’ (2013). ‘Arrival’ kent dezelfde thema’s, maar voegt ook flink wat relevante invalshoeken toe.

Louise Banks, gespeeld door Amy Adams (‘Her’, ‘Man of Steel’), is een briljant linguïst. Ze onderzoekt de wetenschap achter taal en communicatie en probeert hiermee studenten aan de universiteit te inspireren. Er zitten maar vijf studenten in de collegezaal, die ook nog eens te laks zijn om hun telefoon uit te zetten. De leerlingen blijken echter erg geschokt vanwege hun notificaties en de les wordt onderbroken voor een nieuwsuitzending. Twaalf gigantische halve ellipsen zijn plotseling op willekeurige plekken op aarde verschenen en iedere grote wereldmacht probeert contact te leggen met de vreemde organismen die huizen in hun schepen, zonder succes. Dokter Banks verschijnt ten tonele en probeert samen met wiskundige Ian Donnelly (Jeremy Renner, vooral bekend als Hawkeye in menig Marvel-film) de code achter de buitenaardse taal te kraken en zo een antwoord te krijgen op die ene vraag: “Waarom zijn ze hier?”.

Wat volgt is een prachtig geschoten science fiction film die op alle fronten raak schiet. De machteloosheid waar Villeneuve zo’n fan van is wordt hier door vrijwel ieder personage vertegenwoordigd. Adams en Renner staan voor de onmogelijke taak een taal zonder enig referentiepunt te moeten vertalen terwijl kolonel Weber en agent Halpern (gespeeld door respectievelijk Forest Whitaker en Michael Stuhlbarg) hun best doen zowel de schietgrage militairen en het bange, onzekere volk in het gareel te houden. Dat allemaal terwijl alle wereldmachten gedwongen worden om samen te werken, een aspect dat ‘Arrival’ een héél actueel tintje meegeeft.

Stuhlbarg (bekend van “Boardwalk Empire”) doet dienst als regeringsambtenaar en Whitaker (“Platoon”) geeft een film altijd net dat beetje meer gewicht. Adams en Renner zijn echter de sterren van de film. Ze bouwen een zeer sterke band op gedurende de leersessies met onze buitenaardse bezoekers. De chemie tussen de twee acteurs zorgt vaak voor een lichtpuntje in een over het algemeen zeer serieuze doch belangrijke film.

Het belang van ‘Arrival’ wordt echter nooit door de personages uitgesproken; iets waar quasi-filosofische sci-fi/fantasy films vaak over struikelen. Denk hierbij aan ‘Interstellar’ (2014) of ‘Man of Steel’ (2013). De sferische score en de adembenemende cinematografie zorgen er zo op subtiele wijze voor dat de kijker zich bewust is van het gewicht in deze situatie. Componist Jóhann Jóhannsson werkte al twee keer eerder met Villeneuve samen (bij ‘Prisoners’ en ‘Sicario’), maar overtreft zichzelf met zijn werk voor deze film. Het huilende geluid dat de violen produceren lijkt simpelweg niet van deze planeet te komen en klinkt zeer indrukwekkend. Cameraman Bradford Young trakteert ons daarbij ook nog eens op prachtige shots van de ruimteschepen die eens te meer benadrukken hoe immens deze vormen zijn.

Alles bij elkaar opgeteld maakt dit ‘Arrival’ één van de betere films van het jaar, zo niet de beste. Een parel binnen het genre en een prent die de kijker aan het denken zal zetten. Zo erg zelfs dat de vraag “Waarom zijn ze hier?” misschien zelfs zo belangrijk niet is.

Redactie Cinemagazine

Waardering: 5

Bioscooprelease: 10 november 2016