As You Like It (2006)

Regie: Kenneth Branagh | 127 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs: Bryce Dallas Howard, Takuya Shimada, Brian Blessed, Richard Clifford, Patrick Doyle, Romola Garai, Adrian Lester, Alfred Molina, Kevin Kline, Janet McTeer, Gerard Horan, David Oyelowo, Richard Briers, Nobuyuki Takano, Paul Chan, Alex Wyndham, Jimmy Yuill, Jade Jefferies, Jotham Annan, Jonathan Broadbent, Justin Hoong-Fai Chan, Iain Stuart Robertson, Youki Yamamoto

Wie de film ‘As You Like It’ van schrijver en regisseur Kenneth Branagh bekijkt, zal het meteen opvallen dat deze film nogal een dun verhaaltje heeft. En dat is opvallend voor een Shakespeare-adaptatie. William Shakespeare (1564 – 1616) is namelijk niet de minste wat betreft het vertellen van mooie, niet voor niets wereldberoemde verhalen. Wie heeft er niet gehoord van ‘Romeo and Juliet’, ‘Hamlet’, ‘A Midsummer Night’s Dream’ of ‘Macbeth’, om maar eens een paar titels te noemen? ‘As You Like It’ is één van Shakespeare’s minder bekende toneelstukken, en de oorzaak hiervan is ongetwijfeld het weinig interessante verhaal. Er wordt dan ook gefluisterd dat Shakespeare zelf ook niet helemaal in zijn nopjes was over dit stuk, en het puur en alleen geschreven heeft als crowd-pleaser. Gesuggereerd wordt dat hij het stuk daarom ook ‘As You Like It’ noemde. Of het Elizabethaanse theaterpubliek uit Shakespeare’s tijd dit verhaal nu waardeerde of niet, de vraag is of het geschikt is voor een hedendaags filmpubliek. En voor het overgrote deel is dat waarschijnlijk niet het geval.

Het verhaal, dat oorspronkelijk rond 1600 geschreven is, maar zich voor deze filmversie verplaatst heeft naar het eind 19e-eeuwse Japan, waar de Engelsen toen kleine rijkjes op hadden gericht en handel dreven, heeft wel het één en ander weg van Shakespeare’s ‘A Midsummer Night’s Dream’. Ook in ‘As You Like It’ belandt een groep mensen in het bos, waar ze, gedreven door de liefde, de meest vreemde avonturen beleven, die op hun beurt weer veroorzaakt worden door allerlei misverstanden. Het begint met de verbanning van de heersende hertog door zijn eigen broer Frederick (beide gespeeld door Brian Blessed) naar het bos van Arden. Aan het hof woont wel nog steeds de dochter van de oude hertog, Rosalind (Bryce Dallas Howard), die goed kan opschieten met Frederick’s dochter Celia (Romola Garai). Op een dag ontmoet Rosalind aan het hof de jonge Orlando (David Oyelowo) op wie ze op slag verliefd wordt. Maar nog diezelfde dag wordt ze door haar oom Frederick verbannen uit het kasteel, en Rosalind en Celia vluchten het bos van Arden in, samen met de hofnar Touchstone (Alfred Molina). In het bos bevindt zich inmiddels ook Orlando, die op zijn beurt is gevlucht voor zijn opvliegerige oudere broer (Jotham Annan). Rosalind bedenkt een list om erachter te komen wat Orlando werkelijk voor haar voelt. Ze verkleedt zich als jongen en begeeft zich vaak in het gezelschap van Orlando, om hem vervolgens uit te kunnen horen. Ondanks dat het verhaal niet echt geweldig is, en soms zelfs ronduit ongeloofwaardig, is het allemaal prachtig in beeld gebracht, vooral de scènes in het bos. Het camerawerk en de kostuums zijn mooi, en de felle kleuren maken dat de film qua verschijning goed uit de verf komt. Helaas is de film nogal lang, en wordt het Shakespeariaanse taalgebruik op den duur nogal vermoeiend, mede doordat het niet door alle personages met evenveel overtuiging wordt gebracht. Vooral hoofdpersonage Rosalind, gespeeld door Bryce Dallas Howard die vooral bekend werd door haar rol als de blinde Ivy in M. Night Shyamalan’s ‘The Village’ (2004), weet allerminst te overtuigen. Ze verkleedt zich op een gegeven moment weliswaar als ‘jongen’, maar dat ook maar iemand hier intrapt is onvoorstelbaar.

‘As You Like It’ werd geregisseerd en geschreven door Kenneth Branagh, voor wie dit niet zijn eerste Shakespeare-productie was. Hij regisseerde en schreef ook films als ‘Henry V’ (1989) en ‘Hamlet’ (1996), maar zijn bekendste Shakespeare-film is waarschijnlijk ‘Much Ado About Nothing’ (1993) waarin hij zelf ook één van de hoofdrollen op zich nam. ‘Much Ado’ steekt echter met kop en schouders uit boven ‘As You Like It’, waarin humor nooit echt grappig wordt, en de dialogen lang niet zo scherp en met verve gebracht zijn.

‘As You Like It’ is een film uit 2006, die in Nederland pas in 2008 op DVD verschenen is, na een uitgebleven bioscooprelease. Shakespeare mag het verhaal dan oorspronkelijk als crowd-pleaser geschreven hebben, dat geldt helaas niet helemaal voor deze hier en daar trage, zoetsappige film..

Franka Kersten