Ask Me Anything (2014)

Regie: Allison Burnett | 100 minuten | drama | Acteurs: Britt Robertson, Molly Hagan, Andy Buckley, Robert Patrick, Zuleikha Robinson, Christian Slater, Kimberly Williams-Paisley, Max Carver, Justin Long, Martin Sheen, Sharon Omi, Gia Mantegna, Max Hoffman, Beatrice Rosen, Cathryn de Prume, Lorraine Toussaint, Jamila Cooksey, Sascha Saballett, Kim Estes

Iedereen met een interessant leven (of een hoop fantasie) en een vlotte pen kan tegenwoordig een sterrenstatus op het internet bereiken. Als blogger of vlogger kun je tienduizenden mensen aan je binden. Leuk, zo veel online vrienden, maar wie niet trouw aan zichzelf blijft zal er niet gelukkig van worden. Dat geldt althans voor de blogger uit de film ‘Ask Me Anything’ (2014), geregisseerd door Allison Burnett, naar diens eigen roman ‘Undiscovered Gyrl’ uit 2010. Burnett – de naam klinkt vrouwelijk, maar deze Allison is een man van middelbare leeftijd – kennen we als scenarioschrijver onder meer van het romantische drama ‘Autumn in New York’ uit 2000, met Winona Ryder en Richard Gere, de sportfilm ‘Resurrecting the Champ’ (2007), de ‘Fame’-remake uit 2009 en het Amanda Seyfried-vehikel ‘Gone’ uit 2012. ‘Ask Me Anything’ is zijn tweede film als regisseur, na het enigszins obscure ‘Red Meat’ uit 1997. Centraal staat de zeventienjarige Katie Kampenfeld (Britt Robertson), die rechtstreeks uit een aflevering van ‘The Jerry Springer Show’ of ‘Dr. Phil’ lijkt te zijn weggelopen. En dat geldt trouwens ook voor de mensen met wie ze zich omringt.

Na de middelbare school zou Katie eigenlijk aan een studie moeten beginnen, maar ze knijpt er liever een jaartje tussenuit. Om uit te zoeken wat ze precies wil met haar leven, adviseert haar decaan van high school haar om een blog te starten, om haar ervaringen op te schrijven, te verwerken en te delen met anderen. En dat is dan ook precies wat ze doet, zij het dat ze onder een pseudoniem schrijft en ook de mensen in haar omgeving van een alias voorziet. Die dekmantel van anonimiteit maakt het wilde en losbandige meisje in haar los. Enerzijds gaat ze met Rory (Max Carver), maar ze rommelt ondertussen met haar vijftien jaar oudere leraar Dan (Justin Long). Ze schrijft frank en vrij over haar seksuele escapades, maar ook haar egocentrische en ongeïnteresseerde moeder (Molly Hagan) en haar nieuwe vriend (Andy Buckley), en haar lamlendige vader (Robert Patrick) die de dag laveloos op de bank doorbrengt en zichzelf nog eens dood drinkt, blijven niet onbesproken. Katie krijgt een baantje in een boekwinkel, maar dat is geen lang leven beschoren als blijkt dat haar baas (Martin Sheen) een dubieus verleden heeft. Vervolgens gaat ze als babysitter bij de familie Spooner (Christian Slater en Kimberley Williams-Paisley) aan de slag. Zodra Dan het uitmaakt, stort de steeds roekelozer wordende Katie zich op veertiger Paul Spooner. Haar blog trekt meer en meer bezoekers die willen meegenieten van Katies escapades met drank, drugs en seks, maar het meisje zelf raakt meer en meer de controle over haar leven kwijt.

Het is een groot voordeel dat ‘Ask Me Anything’ geschreven en geregisseerd werd door de schrijver van het boek dat aan de film ten grondslag lag. Daardoor is de filmversie trouw aan het boek gebleven en beleven we het verhaal zoals de auteur dat ook bedoeld heeft. ‘Ask Me Anything’ houdt ons een spiegel voor: we zien een jonge vrouw afglijden in een roekeloos leven vol drank, drugs en seks, maar blijven toch kijken. Net als de volwassenen in de film staan we erbij, kijken ernaar en grijpen niet in. Terwijl iedereen met een beetje gezond verstand weet dat dergelijk destructief gedrag een oorzaak heeft. Katie is een kwetsbaar meisje met een onverwerkt trauma, een makkelijke prooi voor mensen die misbruik van haar willen maken. Op het eerste gezicht is ze niet iemand die onze sympathie verdient; ze lijkt de narigheid allemaal over zichzelf af te roepen en daar hebben we geen medelijden mee. Totdat we doorkrijgen wat er schuilgaat achter haar gedrag. Het is knap hoe Britt Robertson (onder meer bekend van ‘Dan in Real Life’ (2007) en ‘Tomorrowland’ (2015) dit personage neerzet; van buiten een keiharde tante, die een schild om zich heen heeft gebouwd waardoor ze haar ware identiteit niet hoeft te tonen (wat weer aansluit bij de anonimiteit van de blog), maar van binnen een kwetsbaar meisje dat zich nooit geliefd en beschermd heeft gevoeld. Ze krijgt bijval van ervaren acteurs als Sheen, Patrick en Slater, die degelijk voor de dag komen maar duidelijk tweede viool spelen.

Als een ware voyeur word je als kijker het leven van dit meisje ingetrokken. Aan de ene kant ben gefascineerd door haar losgeslagen gedrag, aan de andere kant voel je je opgelaten en beschaamd dat je er getuige van bent en hou je je hart vast hoe het met haar moet aflopen. Het einde van ‘Ask Me Anything’ is even toepasselijk als frustrerend. Zonder al te veel te onthullen; de afloop is op meerdere manieren te interpreteren en het hangt een beetje van je eigen levensbeeld af welke kant het kwartje oprolt. En voor de goede orde: dit verhaal is geheel ontsproten uit het brein van Allison Burnett en dus niet gebaseerd op waargebeurde feiten.

‘Ask Me Anything’ verschijnt dinsdag 26 januari 2016 op DVD.