Atlantic. (2014)

Regie: Jan-Willem van Ewijk | 94 minuten | drama | Acteurs: Fettah Lamara, Thekla Reuten, Mourad Zaoui, Mohamed Majd, Jan-Willem van Ewijk, Aron Michael Thompson, Steven Novick, Boujmaa Guilloul

Bahr – het Arabische woord voor zee – staat in het middelpunt in ‘Atlantic.’. In de tweede speelfilm van regisseur en windsurfer Jan-Willem van Ewijk drijft de camera sierlijk langs de Marokkaanse kust. De poëtische vertelling is soms wat dun maar blinkt nu en dan uit in fraaie strofen.

‘Atlantic.’ vertelt het verhaal van de Marokkaanse windsurfer Fettah (Fettah Lamara). Ieder jaar komt er een horde Europese toeristen op bezoek bij het dorp van Fettah om daar de Atlantische oceaan met hun plank te bestormen. Het komen en gaan van de Europese plankzeilers doet Fettah verlangen naar de andere kant van de golven. Wanneer zich tussen de Europese toeristen ook nog eens de prachtige Alexandra bevindt (Thekla Reuten) slaat zijn fantasie helemaal op hol. De blonde schone zorgt ervoor dat Fettah meer en meer geconfronteerd wordt met dingen die hij niet tot zijn beschikking heeft. Dit mondt uit in een heroïsche maar ook naïeve poging de muur van zijn gevangenis te bestormen.

Fettah kampt met een dilemma. Enerzijds is de plek waar hij leeft een fantastisch surfersparadijs, maar anderzijds zijn de leefomstandigheden zeer ongunstig. Het golvende water van de Atlantische oceaan is tegelijkertijd een geschenk uit de hemel maar ook een onoverkoombaar obstakel. ‘Atlantic.’ neemt goed de tijd om deze worsteling weer te geven. Jammer genoeg blijft de film bij wijlen wat vlak, hierdoor is het verplaatsen in de overwegingen van Fettah moeilijk. Bovendien speelt de film op sommige punten lichtelijk verward met tijd, dit maakt het volgen van de vertelling soms lastig.

Diegenen die ooit dachten dat windsurfen een suffe sport was mogen zichzelf na het zien van ‘Atlantic.’ achter de oren krabben. Gedreven door de wind in zijn zeil surft Fettah met spectaculaire sprongen langs de prachtige Marokkaanse wateren. Dit alles is op een fantastische wijze vastgelegd. De overweldigende indrukken van de kust worden afgewisseld door spectaculaire beelden dicht op de huid van de surfers, een genot om naar te kijken.

De hunkering naar het onbekende is een buitengewoon interessant thema. ‘Atlantic.’ schuurt tegen dit gegeven aan, maar weet het nooit in zijn volledigheid te omvatten. Desondanks is de film met zijn poëtische vertelling en zijn fraaie beelden het aanschouwen meer dan waard.

Robin Zwaan

Bioscooprelease: 23 april 2015
DVD-release: 17 september 2015