Atlantis: The Lost Empire-Atlantis: De verzonken stad (2001)

Regie: Gary Trousdale, Kirk Wise | 92 minuten | actie, animatie, avontuur, fantasie, science fiction | Originele stemmencast: Michael J. Fox, Corey Burton, Claudia Christian, James Garner, John Mahoney, Phil Morris, Leaonard Nimoy, Don Novello, Jacqueline Obradors, Florence Stanley, David Ogden Stiers, Natalie Strom, Cree Summer, Jim Varney, Jim Cummings, Patrick Pinney, Steven Barr

‘Atlantis: The Lost Empire’ is de veertigste Disney Classic en kwam eind 2001 in de Nederlandse bioscopen. Het is geen traditionele Disney Classic, omdat het geen verfilming van een sprookje betreft, als ‘Beauty and the Beast’, ‘Cinderella’ of ‘Sleeping Beauty’. Ook zul je in deze film niet de geijkte liedjes horen die je na enige tijd als vanzelf mee loopt te neuriën. ‘Atlantis’ is in de eerste plaats een avonturenfilm, die het als verfilming met échte acteurs niet slecht zou doen. Niet voor niets droeg de crew tijdens het werken aan deze film t-shirts met de tekst “ATLANTIS – Fewer songs, more explosions”.

De Griekse filosoof Plato (427-347 voor Christus) was de eerste die over de mythische stad Atlantis schreef. Volgens Plato verdween het rijk ongeveer 9500 voor Christus door een wereldwijde catastrofe, een soort zondvloed, waardoor elk spoor van het land werd weggewist. De Atlantische Oceaan dankt haar naam aan dit gebied. Tegenwoordig wordt er nog druk gespeculeerd over de vraag waar Atlantis gelegen zou kunnen hebben. De bewoners van Atlantis leefden in een gouden tijd. Ze waren bekwame zeelieden die een grote zeevloot bezaten van wel 1200 schepen. Ze wisten ook veel van astronomie, bouwkunst, astrologie, wiskunde, etcetera.

Een prima uitgangspunt voor een Disney-avonturenfilm dus, moesten de makers van ‘Atlantis’ gedacht hebben. En dat blijkt te kloppen. ‘Atlantis’ is een spannend avontuur, dat je anderhalf uur meesleept in een heel andere wereld. Visueel gezien is er heel wat te genieten. Vooral de manier waarop Atlantis zelf is vormgegeven is adembenemend. De karakters zijn wat hoekig, daardoor gaat de animatie een beetje de anime kant op. Marc Okrand, bekend als bedenker van de talen Klingon en Vulcan uit de ‘Star Trek’ serie, heeft de Atlantis-taal ontwikkeld, hetgeen de film nog meer een authentieke sfeer geeft. De karakters zijn erg grappig, met als hoogtepunt natuurlijk Milo, de held van het verhaal (ingesproken door Michael J. Fox) en prinses Kida (met de stem van Cree Summer). Hun opbloeiende romance krijgt precies genoeg screentime om de film niet te laten verzanden in een romantische meisjesfilm.

De film is eerder voor tieners dan voor de jongere kinderen geschikt; voor liefhebbers van ‘Indiana Jones’ achtige films is het een must. Alhoewel ‘Atlantis’ niet de film is geworden die het had kunnen zijn (meer humor en minder plotgaten), is het zeker de moeite waard om de film eens te kijken.

Bioscooprelease: 15 november 2001
Blu-ray-release: 1 oktober 2014