Auto Focus (2002)

Regie: Paul Schrader | 104 minuten | drama | Acteurs: Greg Kinnear, Willem Dafoe, Rita Wilson, Maria Bello, Ron Leibman, Bruce Solomon, Michael E. Rodgers, Kurt Fuller, Christopher Neiman, Ed Begley jr.

Regisseur Paul Schrader poogde met ‘Auto Focus’ een beeld te schetsen van een ogenschijnlijk gerespecteerd man, met een duister dubbelleven. Voor de buitenwereld was Bob Crane een rolmodel, maar de buitenwereld was niet op de hoogte van Crane’s obsessieve seksuele driften. De film behandelt de opkomst en ondergang van een tv-icoon. Eigenlijk is het een schets van een tijdsbeeld. Schrader boort met zijn film de ineenstorting van de onschuld aan, de duistere kant van een schijnbaar idyllische tijd. De regisseur gebruikt Crane als symbool van die tijd.

Zowel als schrijver en als regisseur is Schrader geen optimistische verhalenverteller. Al zijn werk kenmerkt zich door somberheid en opgehoopte woede en wanhoop. ‘Auto Focus’ vormt hierop geen uitzondering. Al begint de prent wel erg vrolijk voor een Schrader-productie. De feel van de jaren 60 is goed getroffen door het warme kleurenpalet. Met het verstrijken van de jaren van Crane worden de kleuren van de film ook steeds donkerder en fletser. Een goed gekozen metafoor.

De keuze van acteur Greg Kinnear als Bob Crane heeft goed uitgepakt. Kinnear heeft voornamelijk in komische films gespeeld, maar ook zijn eerste serieuze (hoofd)rol zet hij geloofwaardig neer. De goeiige, sympathieke uitstraling van Kinnear past goed bij zijn personage en zorgt ervoor dat de kijker zich de hele film door met zijn karakter kan meeleven. De langzame teloorgang van Crane blijft boeiend door de acteerprestaties. Dat is geen geringe prestatie, omdat de spanningsboog van de film regelmatig inzakt. De gebeurtenissen zijn niet altijd even boeiend en sommige shots zijn te langdradig. Er wordt teveel tijd besteedt aan een niet relevante scène, of te lange close-up.

‘Auto Focus’ is een echte acteursfilm geworden. De prent steunt voornamelijk op het spel van de cast en niet op special effects en visueel verbluffende montage. Schrader wil met zijn films altijd een boodschap uitdragen of zijn mening verkondigen, niet per se het publiek vermaken. Zo ook in ‘Auto Focus’. Het verval van een ogenschijnlijk onaantastbaar rolmodel voor familiewaardes en ’the American Dream’ blijkt een seksverslaafde, op aandacht beluste man te zijn die ten onder gaat aan zijn eigen driften. Kinnear vertolkt zijn rol met verve en ook Willem Dafoe is niet te onderschatten als techneut Carpenter. Dafoe stond al bekend als een gedreven karakteracteur en dat laat hij in Schraders prent wederom blijken. Met slechts een enkele blik of beweging laat hij de emoties van zijn personage al zien. Een enkele blik is al genoeg om te zien dat Carpenter meer dan vriendschappelijke gevoelens voor Crane koesterde.

‘Auto Focus’ is een intrigerend portret van een ontspoorde man, die in Europa nooit het icoon is geworden dat hij in de Verenigde Staten wel was. Wat overblijft is een boeiende film over een weinig bekend persoon in een welbekende filmindustrie.

Bioscooprelease: 30 januari 2003