Autumn in New York (2000)

Regie: Joan Chen | 103 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Richard Gere, Winona Ryder, Anthony LaPaglia, Elaine Stritch, Vera Farmiga, Sherry Stringfield, Jill Hennessy, J.K. Simmons, Sam Trammell, Mary Beth Hurt, Kali Rocha, Steven Randazzo, Toby Poser, George Spielvogel III, Ranjit Chowdhry

In het romantische drama ‘Autumn in New York’ valt Will, gespeeld door Richard Gere, voor de meer dan twintig jaar jongere Charlotte (Winona Ryder). En alhoewel Charlotte het drama bij zich draagt, is het de confrontatie van Will met zichzelf, waar de film om draait. De onwaarschijnlijkheid van de liefde tussen Will en Charlotte wordt niet alleen veroorzaakt door het enorme leeftijdsverschil, maar grotendeels omdat Charlotte zonder morren alle nukkigheden van de verwende Will accepteert. Je zou dan ook bijna denken dat het over-the-top acteerspel van Gere en Ryder ingezet wordt om de onwaarschijnlijkheid van de liefde te compenseren. Helaas is dit niet het geval, en zijn simpelweg de acteerprestaties ver beneden kunnen van deze twee acteurs. Met name Ryder laat in deze film niet veel meer zien dat ze er leuk uit ziet en lief kan glimlachen. Van emoties, terwijl die juist bij haar rol zeer aanwezig zijn, is weinig terug te zien. Gere is weliswaar zeer geloofwaardig als aantrekkelijke vrijgezel die alle vrouwen om zijn vinger kan winden, maar straalt de diepe liefde die hij uiteindelijk gaat voelen ook niet uit. De chemie tussen deze twee wordt geforceerd gecreëerd en ziet er niet spontaan uit.

Het verhaal van ‘Autumn in New York’ kent weinig verrassende wendingen, en is behoorlijk voorspelbaar. Omdat de romantiek weinig ruimte biedt om de confrontaties die Will ondervindt uit te vergroten, is er voor Will nog een verhaallijn toegevoegd. In zijn verleden heeft hij een zwangere vrouw aan haar lot overgelaten. Hij blijkt een dochter te hebben, die hem opzoekt. Dat het toevoegen van deze verhaallijn niet voldoende is om de film diepgang te geven, is jammer. Want met een romantisch verhaal, goede acteurs, de mooie omgeving van New York en voldoende budget, zijn de ingrediënten volop aanwezig om een goede film neer te zetten. Jammer genoeg verzandt een en ander in een onaantrekkelijk drama, dat maar matig de aandacht weet vast te houden.

Waar de kijker wel een goed gevoel aan kan overhouden is de positieve kijk op het leven van Charlotte. De dialogen tussen Will en zijn vriend zijn leuk, direct, en goed. Ook de midlifecrisis van Will en zijn bindingsangst is op een aantal momenten wel amusant, en voor sommigen waarschijnlijk herkenbaar. Het is echter niet genoeg om van ‘Autumn in New York’ een geslaagde productie te maken.

Sharon Vonk

Bioscooprelease: 14 december 2000