Avenging Angelo (2002)

Regie: Martyn Burke | 96 minuten | actie | Acteurs: Sylvester Stallone, Madeleine Stowe, Anthony Quinn, Raoul Bova, Harry van Gorkum, Billy Gardell, George Touliatos, Angelo Celeste, Ezra Perlman, Carin Moffat, John Gilbert, Dawn Greenhalgh, Angelo Tsarouchas, Nancy Beatty, Lori Anne Alter, Kristina Nicoll, Gino Marrocco, Francesco Zimone, Brandon Carrera, Sandra Biondi, Gema Zamprogna, Olivia Palenstein, Katie Evans, Julie Jones, Curtis Sullivan, Laird Mackintosh, Luciana Calvet, Kevin Law, Jeremy Nasmith, Luke Scheuer, Barbara Szablowski, Jeannette Zingg, Ola Sturik, Boyd Banks, Sharon Heldt, Joan Giammarco, Lynn MacKenzie, Ben E. Nason, Elisa Tibollo, Chris Astoyan, John MacDonald, Polli Magaro

‘Avenging Angelo’ is een film waarvan het verhaal te licht verteerbaar is om lekker te zijn.

In deze romantische actiekomedie vertolkt Sylvester Stallone de rol van Frank, de gevoelige  held. Stallone is in deze film iets minder lichamelijk actief dan in de films waar hij vroeger in sprong, bokste, redde en zweette. Zelfs Rambo blijkt niet eeuwig jong en sterk. Een storend, en daarmee enigszins genant, detail is dat in de slowmotiondelen van de actiescènes duidelijk te zien is dat Stallone een body-double gebruikt heeft. ‘Avenging Angelo’ doet een poging om Sylvester Stallone van een gevoeligere kant te laten zien.

Madeleine Stowe speelt de rol van de excentrieke en soms bijna hysterische Jennifer, de dochter van de maffiabaas. Nadat zij haar ontrouwe echtgenoot de deur heeft uitgewerkt is Jennifer in eerste instantie niet erg onder de indruk van haar maffiafamilie-erfenis en de bijgeleverde bodyguard. Nadat Frank de vijand onbedoeld naar Jennifer toeleidt, wordt zijn bescherming onontbeerlijk. Het is jammer dat het samenspel tussen de twee hoofdrolspelers niet sprankelt. De vonkt tussen hen springt geen een keer geloofwaardig over. De uiteindelijke liefdesrelatie lijkt daardoor een onwaarschijnlijke.

Anthony Quinn speelt in ‘Avenging Angelo’ de rol van de maffiabaas Angelo Allighieri. Het zou zijn laatste filmrol blijken. De film werd een paar maanden na zijn overlijden gereleased.

De scriptschrijvers van ‘Avenging Angelo’ hebben hun werk niet goed gedaan. De filmkarakters zijn vlak en niet goed uitgediept. Zo wordt bijvoorbeeld “het hoe en waarom” van het overdreven excentrieke gedrag van Jennifer niet toegelicht, terwijl dit wel vragen oproept. Tot overmaat van ramp is de dialoogvoering is ook nog slecht. Conversaties lijken niet te lopen, opmerkingen worden op de verkeerde momenten gemaakt. Ook wordt er niet lang genoeg gefocusd op scènes die dat wel nodig hebben (zoals de scènes waarin in de romance tussen Frank en Jennifer opbloeit), de actiescènes zijn niet spectaculair genoeg om de film een actiefilm te laten zijn, de grappen zijn te halfbakken om de film een geslaagde komedie te mogen noemen.

Kortom: ‘Avenging Angelo’ is vleesch noch visch. Geen bevredigende maaltijd.

Redactie Cinemagazine