Backtrack (2015)

Regie: Michael Petroni | 90 minuten | drama, horror, thriller | Acteurs: Sam Neill, Adrien Brody, Robin McLeavy, Bruce Spence, Jenni Baird, Anna Lise Phillips, Chloe Bayliss, Malcolm Kennard, Olga Miller, Jeanette Cronin, George Shevtsov, Michael Whalley, Suzie Steen, Matthew Sunderland, Jesse Hyde

‘Backtrack’ vertelt het verhaal van psycholoog Peter Bower (Adrien Brody) die, zoals de titel verraadt, zijn stappen uit het verleden naloopt en daarvoor letterlijk het treinspoor gebruikt. Deze Australische mystery thriller met een veelbelovende opening doet veel te moeilijk over een simpel plotje dat te makkelijk te doorzien is om anderhalf uur plezier aan te beleven.

Een jaar na de sterfdag van hun dochter Evie zijn Peter en Carol Bower (Jenni Baird) schimmen van het stel dat ze ooit geweest zijn. Zij brengt haar dagen slapend onder invloed van medicijnen door, terwijl hij dagelijks zonder veel energie een handjevol curieuze cliënten ziet die naar hem worden doorverwezen door zijn vriend Duncan Stewart (Sam Neill). Stewart is tevens Peters eigen psycholoog, en die heeft hij hard nodig wanneer op een avond het kleine meisje Elizabeth Valentine (Chloe Bayliss) verschijnt in zijn praktijk. Het duurt niet lang voor Peter het zwijgzame en kwikzilverachtig snelle kind herkent als een geest en hij vraagtekens begint te zetten bij zijn eigen geestelijke gezondheid. Maar Elizabeths verschijning doet ook sluimerende herinneringen ontwaken die Peter op een reis naar zijn geboortedorpje False Creek sturen.

Regisseur Michael Petroni verfilmt bij voorkeur zelfgeschreven scripts en boek-adaptaties, en is met ‘Backtrack’  verantwoordelijk voor zowel script, productie als regie. Zijn versie van Chris Fuhrmans ‘The Dangerous Lives of Alter Boys’ (2002) werd goed ontvangen, evenals zijn recente adaptatie van Markus Zusaks roman ‘The Book Thief’ (2013). Hij is echter ook medeverantwoordelijk voor drakerige films als ‘Queen of the Damned’ (2002) en ‘Possession’ (2008) en dat roept vragen op over films van zijn hand die geen boek ter ondersteuning hebben. Helaas bewijst ‘Backtrack’ dat deze twijfels gerechtvaardigd zijn, en heeft het scenario zo’n gebrek aan gelaagdheid dat het de namen mystery en thriller niet mag dragen. Hoewel de speeltijd een krappe anderhalf uur is, voelt de lengte toch als te veel voor het eenvoudige plotje, en wellicht dat daarin ook een verklaring te vinden is; ondanks dat binnen een half uur volledig te voorspellen is hoe de vork in de steel zit, brengt Petroni het geheel alsof hij het mysterie van de eeuw denkt te vertellen. Hierdoor klopt ook het tempo niet. Daarbij twijfelt de film lang in wat voor type het eigenlijk is – het besteedt te weinig tijd aan het inkleuren van bijrollen om als volwaardig menselijk drama te classificeren, maar bevat ook te weinig spanning om een thriller te zijn. Op een paar jump scares na die meer te maken hebben met hoe pijnlijk luid het geluid is in deze nagenoeg gefluisterde film, valt er weinig engs te beleven.

Met zijn gezicht van een gepijnigde kunstenaar is Oscarwinnaar Adrien Brody een perfecte keuze geweest voor deze rol van rouwende man en vader, maar hij speelt Peter op de krachteloze wijze van iemand die het leven heeft opgegeven. Dat ligt slechts gedeeltelijk aan hem en grotendeels aan het zoutloze script. ‘Backtrack’ is zo zwaar geworden dat het moeite heeft zichzelf voort te slepen, en creëert een bepaalde pompeuze sfeer waarin de sporadische CGI volledig uit de toon valt. Met wat verbouwingen had het verhaal beter kunnen werken als drama, maar ook dan zou de film wat meer verschillen in intonatie kunnen gebruiken om minder mat over te komen.

Maaike Tol

‘Backtrack’ verschijnt dinsdag 21 juni 2016 op DVD.