Bad Asses on the Bayou (2015)

Regie: Craig Moss | 82 minuten | actie, drama | Acteurs: Danny Trejo, Danny Glover, John Amos, Loni Love, Colby Arps, Jon Arthur, Deborah Ayorinde, Lucius Baston, Jimmy Bennett, James Moses Black, Allen Boudreaux, Chelsea Bruland, Ross P. Cook, Miles Doleac, Blake Dozzer, Andrew Duplessie, Jaqueline Fleming, Darryl Harvey

In ‘Bad Asses on the Bayou’ reist het dynamische duo Frank Vega (Danny Trejo) en Bernie Pope (Danny Glover) af naar het diepe zuiden van de Verenigde Staten om de bruiloft van vriendin Carmen bij te wonen. Het feestelijke weekend neemt echter een compleet andere wending als de bruid in het holst van de nacht wordt ontvoerd. Omdat de plaatselijke politie, die wordt geleid door een corrupte sheriff, niet echt behulpzaam is bij het opsporen van Carmen, moeten Frank en Bernie er zelf op uit om hun vriendin uit handen van een stel gevaarlijke misdadigers te bevrijden.

‘Bad Asses on the Bayou’ is het derde deel in een reeks die begon met het verhaal van Frank Vega, een bebaarde burger op leeftijd die genoeg heeft van de criminaliteit, lompheid en onbeschoftheid om zich heen en daarop besluit om zijn vuisten en vechtkunsten in te zetten voor de goede zaak. Net als in ‘Bad Ass 2: Bad Asses’ wordt Vega in dit derde deel bijgestaan door Bernie Pope, een rol van ‘Lethal Weapon’-icoon Danny Glover. Het vol onwaarschijnlijke toevalligheden zittende verhaal dat aan de basis staat van deze humorvolle actiefilm heeft weinig om het lijf en kan kort omschreven worden als de kruistocht van twee op leeftijd zijnde vechtersbazen die een gekidnapte vriendin te hulp schieten. Maar ‘Bad Asses on the Bayou’ is dan ook geen film die schreeuwt om diepgravende psychologische karakterverkenningen of ingenieuze plotwendingen. Net als de eerste twee delen is het vooral een no-nonsense-actievehikel dat laagdrempelig vermaak wil bieden en veel plaats inruimt voor humoristische kwinkslagen. Een film dus die je met een flink korreltje zout moet nemen. Lukt dat, dan is ‘Bad Asses on the Bayou’ best een vermakelijk werkje, zeker als je even behoefte hebt aan een ongecompliceerde prent die lekker wegkijkt.

Cultfiguur Danny Trejo, die een ruige baard, camouflagepak en lichaam vol tatoeages combineert met een blauw buiktasje, blijft extreem onderhoudend en aaibaar als de oude vechtjas Frank Vega, terwijl ook de doorgewinterde veteraan Danny Glover overduidelijk veel plezier beleeft aan zijn rol als Bernie Pope. Het soms explosieve geweld, dat vooral bestaat uit het afranselen van boosaardige en vervelende rednecks, wordt in een hoog tempo op de kijker afgevuurd en regelmatig voorzien van het soort foute oneliners dat je associeert met een film van dit type.

Hogere filmkunst of een instant classic binnen het actiegenre is ‘Bad Asses on the Bayou’ zeker niet. Maar kijkers die de eerste twee delen wel kunnen waarderen en ook plezier beleven aan een film als ‘Machete’ worden zeker niet teleurgesteld als ze deze rolprent een kijkbeurt besluiten te gunnen.

Frank Heinen

DVD-release: 13 januari 2016