Bad Boys II (2003)

Regie: Michael Bay | 147 minuten | actie, komedie, misdaad, thriller | Acteurs: Will Smith, Martin Lawrence, Gabrielle Union, Jordi Mollà, Peter Stormare, Theresa Randle, Joe Pantoliano, Michael Shannon, Jon Seda, Yul Vazquez, Jason Manuel Olazabal, Otto Sanchez, Henry Rollins, Antoni Corone, Gary Nickens

‘Bad Boys II’ (2003) is de sequel die acht jaar na zijn voorganger ‘Bad Boys’ (1995) verschijnt. Waarom we acht jaar hebben moeten wachten, is niet duidelijk. De lange tijd tussen de twee delen komt de sequel niet ten goede. Hoeveel kijkers weten überhaupt nog hoe het eerste deel is geëindigd? Een introductie aan het begin van de film moet ervoor zorgen dat iedereen (weer) weet wie wie is. Voor degene die voor de eerste keer kennismaakt met de Bad Boys (Marcus Burnett en Mike Lowrey) komt de intro sumier over. De ervaren Bad Boys-kijker zal deze daardoor juist overbodig vinden. Helaas is het script er één van dertien in een dozijn. Een typische Michael Bay/Jerry Bruckheimer produktie (zij maakten eerder onder andere ‘The Rock’, ‘Armageddon’ en ‘Pearl Harbor’), die vol actie, explosies en achtervolgingen zit. Eigenlijk hebben de makers niet eens de moeite genomen om  de actie, explosies en achtervolgingen in een fatsoenlijk verhaal te passen, waardoor de kijker al snel verdwaalt te midden van dit alles.

Wonder boven wonder lijken Will Smith en Martin Lawrence te weten waar zij mee bezig zijn, maar overtuigen doen zij niet. De chemie die in ‘Bad Boys’ nog iets extra’s bracht, is hier volledig verdwenen. Zij hebben ook geen leuke of rake one-liners, maar cliché’s die zij braaf opdragen. De grappen, die in het eerste deel nog voor de nodige lachmomenten verantwoordelijk waren, zijn in het tweede deel van een banaal en laag niveau. Ook de toevoeging van het karakter Syd (Gabrielle Union) kan het tij niet keren. Gabrielle Union slaat met haar vertolking van Syd, die als infiltrant in de drugscène werkzaam is, finaal de plank mis. Meer dan mooi paraderen en verleidelijk lachen is er niet bij.

Daar waar je bij een actiefilm als deze nog een spanningsopbouw mag verwachten, is die hier ver te zoeken. Gezien de lengte van de film (147 minuten) zou je toch zeggen dat de makers genoeg tijd hiervoor gehad hebben. Voor de liefhebber van overdadige explosies en lange actiescènes, die bestaan uit spectaculaire achtervolgingen in te dure auto’s en schietpartijen is de film interessant genoeg. Anderen kunnen ondanks de namen van bekende acteurs op de affiche deze film beter links laten liggen.

Lodi Meijer

Bioscooprelease: 9 oktober 2003