Bad Day to Go Fishing – Mal día para pescar (2009)

Regie: Álvaro Pechner | 100 minuten | drama | Acteurs: Gary Piquer, Jouko Ahola, Antonella Costa, César Troncoso, Bruno Aldecosea, Alfonso Tort, Jorge Temponi, Jenny Goldstein, Luis Lage, Enrique Vidal, Lucía Fernandez

Je hebt van die films die alleen al de moeite waard zijn om de sfeer die ze oproepen. ‘Bad Day to Go Fishing’ start met een aangemeerd roeibootje dat doelloos dobbert bij een zinderende zonsondergang. Ongewis van wat hem of haar te wachten staat, krijgt de kijker vervolgens een paar prachtige rustieke plaatjes aangereikt van een weids meer en de pier van een vissersplaatsje, die bruut verstoord worden door de snerpende sirenes van een ambulance. Er is een reden waarom er niemand uit vissen is gegaan – wereldkampioen zwaargewicht Jacob van Oppen leverde strijd tegen een lokale krachtpatser, die voor duizend dollar graag zijn leven wilde wagen. En een van beide moet in allerijl naar het ziekenhuis vervoerd worden. Maar wie?

Het is deze vraag die de spanning tot het einde toe in het verhaal weet te houden. En het moet gezegd – de filmmakers zijn er uitermate goed in geslaagd om de ontknoping een grote verrassing te laten. Het kan tot aan de start van het gevecht nog alle kanten op. Dit is voor een groot deel ook te danken aan de prachtige vertolking van Jouko Ahola, die Jacob van Oppen neerzet als een getroebleerde, naar binnen gekeerde semi-loser, die het allemaal niet meer zo goed weet. Hij laat zich schijnbaar meesleuren door zijn manager “Prins” Orsini (een fantastische rol van Gary Piquet), die de hele boel bij elkaar liegt en ook vooral Jacob voor het lapje lijkt te houden.

Het is Orsini die als focus voor de vertelling gekozen is. Zonder dat we overigens zijn diepste overpeinzingen te weten komen. De reden waarom hij handelt zoals hij doet, blijft een raadsel. Zoals ook het ontstaan van de kameraadschap tussen de Prins en zijn pupil een enigma blijft. De film wordt heel sterk “in het moment” zelf verteld, zonder echt terug te blikken naar het verleden. Dat versterkt de sfeer alleen maar – je valt middenin een gebeurtenis en krijgt de kans om overal ademloos naar te staren. Wat overigens een groot genot is dankzij de bijzonder fraaie cinematografie.

Deels drama, deels komedie, weet ‘Bad Day to Go Fishing’ op verschillende niveaus te boeien. Vooral sterk is de heerlijk kneuterige typering van het vissersdorp, waar bijvoorbeeld voor aanvang van de worstelwedstrijd een plaatselijke mafkeutel een deuntje mag spelen op zijn accordeon. Maar de prachtige enscenering kent, zoals wel vaker, een keerzijde. De plot van de film is aanzienlijk minder sterk uitgewerkt dan de vormgeving. De Uruguyaanse regisseur Álvaro Brechner is echter nog jong (geb. 1976), en voor een beginnend cineast is dit een voortreffelijke start, die ongetwijfeld de filmindustrie in eigen land een flinke boost heeft gegeven.

Wouter de Boer