Bad Lieutenant: Port of Call – New Orleans (2009)

Regie: Werner Herzog | 122 minuten | misdaad, drama | Acteurs: Nicolas Cage, Val Kilmer, Eva Mendes, Jennifer Coolidge, Fairuza Balk, Brad Dourif, Michael Shannon, Shawn Hatosy, Denzel Whitaker, Xzibit, Katie Chonacas, Shea Whigham, Brandi Coleman, Tom Bower, Irma P. Hall

Volgens regisseur Werner Herzog is ‘Bad Lieutenant: Port of Call – New Orleans’ geen remake of een direct vervolg op Abel Ferrara’s cult klassieker ‘Bad Lieutenant’ uit 1992 met Harvey Keitel in de titelrol. Sterker nog, Herzog zou deze film over een aan zichzelf ten ondergaande politieman nooit gezien hebben. Blijkbaar was het een idee van producent Edward R. Pressman die ook betrokken was als producent bij de eerste film en moeten we deze laatste film als een soort van thematisch vervolg beschouwen. In de geest van, zeg maar, en dan voor een breder publiek. Kort samengevat gaat Ferrara’s film over zelfbezoedeling en uiteindelijk verlossing, terwijl Herzog het accent verschuift naar een thema dat we vaker bij hem tegen komen, namelijk “man kruipt door oog van de naald”. Denk bijvoorbeeld aan de krijgsgevangenen- en ontsnappingsfilm ‘Rescue Dawn’.

‘Port of Call – New Orleans’ is ook een stuk luchtiger dankzij Nicolas Cage die weer zijn gebruikelijke repertoire aan gekke bekken mag trekken in deze vertolking van een politieman die door stress en drugs psychopathische trekjes begint te ontwikkelen en het niet meer zo nauw neemt met de regels van de wet. Met als decor New Orleans de stad die na de overstroming van 2005 symbool is komen te staan voor verwaarlozing en moreel verval. Cage als een over de top geflipt figuur met een klein hartje is het type rol waarmee hij beroemd is geworden en waarin hij excelleert. Zeer prettig dus om hem weer eens dat te zien doen waar hij goed in is; let vooral op zijn waanzinnige mimiek als hij helemaal los gaat op twee bejaarde vrouwen die hem belemmeren zijn werk te doen.

Val Kilmer is ook weer eens uit het vet gehaald en omdat ook hij hier een “bad cop” moet spelen hoeft hij gelukkig niet zijn best te doen om er als een “pretty boy” uit te zien. En zo is er voor de mannelijke acteurs in Hollywood altijd wel weer een tweede leven te bedenken.

Wie er wel goed moet uit zien is Eva Mendes, wederom in een rol die weinig om het lijf heeft. Zo speelt ze als gebruikelijk een stout droommeisje en dat doet ze ditmaal heel behoorlijk ook al krijgt ze weinig om mee te werken, behalve dan een roestige lepel, van een sentimentele Cage, waar ze geacht wordt vol verwondering naar te kijken.Maar misschien is dat wel wat de drugs met je doet… Zo zijn er ook af en toe van die typische Herzog intermezzo’s waarin plotseling een krokodil of twee leguanen een rolletje meespelen.

‘Bad Lieutenant: Port of Call – New Orleans’ is tenslotte een zeer vermakelijke en spannende misdaad thriller c.q. drama waarin de psychologische afdaling naar de hel van de hoofdpersoon centraal staat. Maar in tegenstelling tot de meer donkere en tragische film van Abel Ferrara, gloort er in ‘Bad Lieutenant: Port of Call – New Orleans’ een spoortje hoop en is er ruimte voor een aardige dosis zwarte humor en dat kan ook niet anders met tragikomische clown Cage.

Alberto Ciaccio

Bioscooprelease: 11 maart 2010