Bad News Bears (2005)

Regie: Richard Linklater | 113 minuten | komedie | Acteurs: Billy Bob Thornton, Greg Kinnear, Marcia Gay Harden, Timmy Deters, Sammi Kane Kraft, Seth Adkins, Jeffrey Davies, Tyler Patrick Jones, Carter Jenkins, Emmanuel Estrada, Carlos Estrada, Kenneth KC Harris, Aman Johal, Jeffrey Tedmori, Troy Gentile

‘Bad News Bears’ is zo’n typische Amerikaanse sportfilm van dertien in een dozijn. Een stelletje bijeengeraapte losers moet met hulp van een zo mogelijk nog grotere loser – die ooit veel succes had – een belangrijke wedstrijd winnen. Gedurende het proces wordt de coach een beter mens en komt men er achter dat teamgeest belangrijker is dan winnen. Waar hebben we dit vaker gezien? In talloze (Amerikaanse) sportkomedies komt een thema als dit voor. En o ja, ‘Bad News Bears’ is nog een remake ook. De film uit 1978 had Walter Matthau als coach Morris Buttermaker in de hoofdrol, het goede nieuws is dat de remake uit 2005 de altijd leuke Billly Bob Thornton als alcoholische ongediertebestrijder slash voormalig honkbalster heeft.

Al doet Billy Bob Thornton in deze film niets anders dan het kunstje herhalen dat hij in ‘Bad Santa’ ook al liet zien, is het toch altijd een genot om deze veelzijdige acteur aan het werk te zien. Hij scheldt en vloekt er vrolijk op los, heeft een aantal leuke one-liners (“This is a dictatorship and I’m Hitler” is er één van) en heeft een prima interactie met de jeugdige acteurs. Net als in ‘Bad Santa’, dat overigens ook door John Requa en Glenn Ficarra is geschreven, doet het karakter van Thornton het in deze film ook goed doet bij de vrouwen. Dit levert een leuke rol op voor Marcia Gay Harden, die de moeder van speelt van één van de jongens. Ze speelt een stijve advocate die het leven van haar zoontje volpropt met naschoolse activiteiten, en die in haar eigen drukke agenda nog tijd vindt om Buttermaker te verleiden. De scène met het zoontje dat Buttermaker buiten de slaapkamer tegenkomt is erg schattig (en later wordt hieraan nog terloops gerefereerd).

Regisseur Richard Linklater is bekend van het door de pers goed ontvangen ‘Before Sunset/Sunrise’ en het door het publiek uitstekend ontvangen ‘School of Rock’. Hij is zelf een fervent honkballer. De meeste kinderen die spelen in deze film hebben geen acteerervaring, maar zijn geselecteerd op hun sportieve kwaliteiten. Dit heeft uiteraard een negatieve invloed op de acteerprestaties, maar echt storend is het niet.

Greg Kinnear speelt de coach van het rivaliserende team, de Yankees, en is gecast om zijn typische ‘all American dad’-uitstraling, zodat zijn typetje er niet te cliché uit zou komen. Ook zijn scènes met Thornton zijn erg leuk. Buttermaker wordt door zijn antipathie tegen Kinnears personage geprikkeld om het beste uit de Bears te halen. Dat dat lukt, staat natuurlijk in een film als deze als een paal boven water.

Sommige karakters zijn iets veranderd, enkele details zijn wat geüpdatet, maar de scriptschrijvers hebben zo goed als alles van het oude verhaal gebruikt. “Never change a winning team”, ook al zo’n sportcliché, maar dat het klopt, bewijst ‘Bad News Bears’.

Bioscooprelease: 26 januari 2006