Bademeisters (2014)

Regie: Judith de Leeuw | 25 minuten | documentaire

Elke zomer weer zorgen ze dat alle ‘productjes’ weer bij hun ‘bazen’ terechtkomen en dat de ‘giezers’ veilig zijn op het strand van Texel: de Bademeisters. Utrechtse studenten beheren in de zomermaanden het strand als strandwacht en laten het bier rijkelijk vloeien, zoals het studenten betaamt. De ouderen leren de ‘juungs’ het ‘systeempje’ en de eigen bademeistertaal. Zo zijn ‘productjes’ kinderen, de ‘baas’ is een vader en ‘giezers’ zijn de badgasten. Zij zelf zijn de ‘bademeisters’ ‘vol por’, met volle overgave, onder leiding van MDP: Meneer de President.

In de teledoc ‘Bademeisters’ worden de feuten negen weken gevolgd. Het levert een prachtig portret op van de jongens die enerzijds lol trappen met elkaar en anderzijds hun rol als beschermer zeer serieus nemen. Natuurlijk zijn de jongsten meestal de sjaak en voelt MDP zich net iets té belangrijk, zoals het meestal bij een studentenvereniging gaat. Ze hebben ook hun eigen ‘uniform’: niet de zwembroek, maar een denim jasje dat zoveel mogelijk moet verweren door het zout en de zon.

Met de sferische beelden en sprekende momenten met actie is het moeilijk te geloven dat de film niet volledig in scène is gezet. Toch is ‘Bademeisters’ van Judith de Leeuw een documentaire, gemaakt binnen het Teledoc Campus project (een nieuw samenwerkingsproject van NPO, CoBO en het Nederlands Filmfonds voor de ontwikkeling van documentairetalent). Met de observerende beelden weet Judith prachtig vast te leggen hoe de mannen het ene moment vol ernst een kwijtgeraakt kind zoeken, en het volgende moment als jongens met pallets hout lopen te slepen. De vrijheid en zomerse luchtigheid spatten ervan af en werken aanstekelijk. ‘Bademeisters’ is op zichzelf ook een goede reclame voor een zonvakantie op Texel.

Het camerawerk is erg zacht, uit de hand gefilmd en vaak met een ondiepe focus. De kleuren zijn rustig en haast pastel door de atmosfeer op het strand. Het creëert een dromerig en zomers effect, wat versterkt wordt door de zomerse en sferische muziek die de beelden begeleidt. Met speelse kanttekeningen worden steeds de badmeesterwoorden toegelicht.

Het brede strand is natuurlijk ook de perfecte locatie voor idyllische vergezichten, vol genietende mensen of juist helemaal leeg met een enkele student die de opdracht kreeg alle meeuwen van het eiland te jagen. Aan de ene kant denk je: doe niet zo overdreven met je ‘systeempje’, aan de andere kant is het behoorlijk, ja, aandoenlijk. Met zo’n uitzicht kun je eigenlijk alleen maar mooie beelden schieten, en met zulke jongens (die overigens Baywatch-waardig zijn, het moet gezegd worden) kan de film alleen maar met een lach worden aanschouwd.

Mirte Brethouwer