Baggage Claim (2013)

Regie: David E. Talbert | 92 minuten | komedie | Acteurs: Paula Patton, Derek Luke, Taye Diggs, Boris Kodjoe, Trey Songz, Jill Scott, Adam Brody, Jenifer Lewis, Djimon Hounsou, Lauren London, Christina Milian, Tia Mowry-Hardrict, La La Anthony, Rickey Smiley, Thomas Miles, Ned Beatty, Sandra Beatty, Terrence Jenkins, Affion Crockett, Lyn Talbert

Wie de roddelrubrieken een beetje in de gaten heeft gehouden de afgelopen tijd, weet dat Paula Patton de echtgenote was van Robin Thicke – je weet wel, die zanger die in 2013 aan de zijde van Pharrell Williams een wereldwijde megahit scoorde met ‘Blurred Lines’ – en dat zij hem recent de deur heeft gewezen omdat ze het achteraf toch niet zo fijn vond om hem nogal uitdagend te zien dansen met allerlei halfnaakte aantrekkelijke dames die in de bij die wereldhit behorende videoclip figureerden. Je zou door alle commotie bijna vergeten dat Patton zelf ook aan de weg timmert als actrice, en onder meer love-interests speelde van Will Smith (‘Hitch’, 2005) en Denzel Washington (‘Déjà Vu’, 2006) en te zien was naast Tom Cruise in ‘Mission Impossible: Ghost Protocol’ uit 2011. Je vraagt alleen serieus af of ze vanwege haar talent gecast werd voor die rollen, of dat ze het toch vooral van haar leuke snoetje moet hebben. De voorspelbare romantische komedie ‘Baggage Claim’ uit 2013 doet ernstig vermoeden dat dat laatste het geval is.

Toegegeven, het is niet bepaald het beste script waar Patton mee aan de slag moest gaan. Ze speelt de rol van stewardess Montana Moore, die nu ze de dertig gepasseerd is maar eens moet trouwen. Dat vindt althans haar moeder (Jenifer Lewis), die zelf maar liefst vijf keer trouwde en even zo vaak weer scheidde. Niet bepaald het voorbeeld dat je moet volgen zou je denken, maar Montana voelt zich in een hoek gedrukt. Zeker nu haar jongere zusje Sheree (Lauren London) op het punt staat om in het huwelijksbootje te stappen, tot grote vreugde van moeder Catherine. Omdat Montana zichzelf nu toch echt te oud vindt om weer bruidsmeisje te zijn, is ze vastberaden om binnen dertig dagen een geschikte huwelijkskandidaat te vinden. Ze krijgt daarbij de hulp van haar bevriende collega’s Gail (Jill Scott) en Sam (Adam Brody), die het lumineuze plan hebben bedacht om de reisschema’s van Montana’s exen uit te pluizen en hun vriendin ‘toevallig’ op dezelfde vlucht in te plannen.

Wat volgt is een reeks ontmoetingen met mannen – Tremaine ‘Trey Songz’ Neverson duikt op als succesvolle platenproducer, Boris Kodjoe als aalgladde zakenman, Taye Diggs als ambitieuze en aartsconservatieve politicus en Djimon Hounsou als steenrijke hotelmagnaat – waarbij de liefde voor even weer oplaait, maar waar een echte connectie ontbreekt. Wat wij al vanaf zo ongeveer de eerste minuut van de film weten is dat de echte Mr. Right dichterbij is dan Montana denkt. Want vanaf het moment dat buurman en jeugdvriend William (Derek Luke) in beeld is, wijst alles erop dat dit de man is bij wie ze hoort. Jammer alleen dat hij al een vriendin (Christina Milian) heeft.

‘Baggage Claim’ is lachwekkend voorspelbaar. Daarbij komt nog dat de personages vreemde, onlogische keuzes maken. Waarom al die moeite doen om een ander (in dit geval haar moeder) te pleasen? De reden die mams geeft als uitleg voor haar drammerige gedrag, maakt het er overigens niet minder onlogisch op. Het personage Montana is ook merkwaardig; hoewel ze de dertig al (ruim?) gepasseerd is, gedraagt ze zich als een verwend, zeurderig prinsesje op zoek naar dweperige romantiek. Het is zelf zo erg dat ze er geregeld over dagdroomt. En het vreemde is; iedereen gaat voor haar door het vuur. Het zal wel met dat leuke snoetje te maken hebben… Tegen het einde draait ze ineens om als een blad aan een boom. Andere personages zijn nogal stereotype en eendimensionaal. Alleen de door Derek Luke gespeelde William lijkt iets meer om het lijf te hebben. Opmerkelijk dat A-sterren als Luke en Djimon Housou opdraven voor een niemendalletje als dit. ‘Baggage Claim’ biedt genoeg ‘mooie smoeltjes’, maar veel meer dan dat heeft deze film niet om het lijf.

‘Baggage Claim’ verschijnt woensdag 21 mei 2014 op DVD.