Banana Joe (1982)

Regie: Steno | 96 minuten | actie, komedie | Acteurs: Bud Spencer, Marina Langner, Mario Scarpetta, Gianfranco Barra, Enzo Garinei, Gunther Philipp, Giorgio Bracardi, Carlo Reali, Edy Biagetti

Bud Spencer herhaalt zijn rol van norse schedelbreker voor de tigste keer in ‘Banana Joe’. Ditmaal vertolkt de acteur een vrolijke bananenboer die het op moet nemen tegen een bende snode boeven. De maffia heeft Joe’s bananenbedrijf overgenomen, terwijl de chagrijnige lobbes van een welverdiende vakantie genoot. Als de held ontdekt wat er gaande is, claimt hij met geweld zijn bedrijfje op. Aan praten doet Joe niet. Zijn als handen vermomde kolenschoppen klaren de klus.

‘Banana Joe’ is een typische Spencer-film. De zwaarlijvige Bud ploegt al grappenmakend en in de lucht meppend naar de eindstreep. Onder begeleiding van een aanstekelijke soundtrack en opgevrolijkt met exotische locaties vliegt de film aan je voorbij. Geen moment hoef je je grijze massa aan het werk te zetten. De actie is zo grotesk dat zelfs de grootste pacifist een glimlach kan onderdrukken.

Spencer maakt geweldsfilms voor het hele gezin.  Dankzij het redelijk originele verhaal en de zichtbaar goed in zijn vel zittende Spencer, behoort ‘Banana Joe’ tot het beste werk van de acteur. Niet hoogdravend, maar wel vermakelijk. Wel veel van hetzelfde, want ‘Banana Joe’ wijkt verder niet af van het bekende stramien. Ook ditmaal vormt slapstickhumor en domme actie de hoofdmoot. Ook speelt Spencer opnieuw een gelijksoortige rol als koddige dommekracht met een hart van goud.

Als je nog nooit een Bud-film hebt gezien is ‘Banana Joe’ een goede keuze om mee te beginnen. Fans weten wederom wat ze kunnen verwachten.

Bioscooprelease: 1 april 1982