Bandits (2001)

Regie: Barry Levinson | 123 minuten | actie, komedie, romantiek | Acteurs: Bruce Willis, Billy Bob Thornton, Cate Blanchett, Troy Garity, Brian F. O’Byrne, Stacey Travis, Bobby Slayton, January Jones, Azura Skye, Peggy Miley, William Converse-Roberts, Richard Riehle, Micole Mercurio, Scott Burkholder, Anthony Burch, Sam Levinson, Scout LaRue Willis, Tallulah Belle Willis, John Evans

Kun je jezelf voorstellen dat er geboefte bestaat dat een bank van z’n geld ontdoet op dezelfde manier als Joe Blake en Terry Collins dat doen in ‘Bandits’? Waarschijnlijk niet. Toch is het verhaal gebaseerd op twee echte ‘sleepover bandits’. Na het zien van ‘Bandits’ zou je haast sympathie krijgen voor deze bankrovers; je zou bijna vergeten dat we hier nog steeds met misdadigers te maken hebben…

Van echte misdadigers is in ‘Bandits’ geen sprake. Womanizer Joe en zijn neurotische vriend Terry zijn de vriendelijkheid zelve, die gewoon wat geld nodig hebben om zo hun paradijsje in Mexico te kunnen verwezenlijken. En om dat doel te bereiken overvallen ze een aantal banken op een wel heel onorthodoxe wijze: ze blijven de avond voor de beroving dineren en slapen bij de bankdirecteur, om de dag erop met zijn hulp de bank leeg te plunderen. De ‘sleepover bandits’ verkrijgen door hun mensvriendelijke aanpak in een korte tijd veel populariteit bij het Amerikaanse volk. Als vervolgens de wanhopige Kate hen letterlijk tegen het lijf loopt, beginnen de problemen. Ze weet de harten van de twee bandieten te veroveren, maar andersom blijkt ook Kate niet ongevoelig voor hen. Wie zal ze kiezen?

De vermakelijke film kijkt makkelijk weg. Het verhaal wordt in chronologische volgorde getoond en af en toe worden we getrakteerd op een aantal fraaie flashforwards, die ons nieuwsgierig maken naar de afloop. Vooral de flashforwards van het handgefilmde interview zijn goed gevonden. Verder is het niet eens zozeer het verhaal dat ‘Bandits’ tot zo’n leuke film maakt. Veel meer heeft de film dat te danken aan de bijzondere verzameling personages. Het leuke aan deze personages zijn vooral hun karaktertrekken en gemoedstoestanden, die er vaak lagendik bovenop liggen. Bruce Willis en Billy Bob Thornton zijn een gouden combinatie en weten de kijker als elkaars tegenpolen absoluut te entertainen. Willis speelt de stoere, aantrekkelijke Joe Blake en Thornton is te zien als de intelligente, neurotische en hypochondrische Terry Collins. Vaak zijn ze het niet met elkaar eens en dat heeft dikwijls leuke confrontaties tot gevolg. Uiteindelijk weten ze er samen altijd wel uit te komen. Het karakter Terry Collins lijkt enigszins op de rol van de slome, wereldvreemde Jacob Mitchell die Thornton in ‘A Simple Plan’ (1998) vertolkte. Rollen als deze lijken hem geen windeieren te leggen. ‘A Simple Plan’ leverde hem een Oscarnominatie op en zijn leuke, maar tegelijkertijd overtuigende acteerwerk in ‘Bandits’ bracht hem een nominatie voor een andere grote filmprijs, de Golden Globe. Ook Cate Blanchett ontving voor haar rol als Kate een Golden Globe-nominatie.

Een ander vermakelijke eigenschap van ‘Bandits’ is het heerlijk energieke karakter dat de film bezit. De film heeft een prettig tempo, dat vaak nog eens versterkt wordt door een prettige portie popmuziek. De scène waarin Joe en Terry weten te ontsnappen uit de bajes is een mooi voorbeeld van een scène, waarin de energie van het beeld af dreigt te spatten. Evenals de kookscène, waarin keukenprinses Kate zich op Bonnie Tylers “I’m holding out for a hero” helemaal laat gaan. Die laatste scène is echt fantastisch! Naast Bonnie Tyler passeren ook artiesten als U2, Five for Fighting en Mark Knopfler regelmatig de revue. Wat aangename muziek betreft zou ‘Bandits’ een heel goed voorbeeld voor veel andere producties.

‘Bandits’ is echt zo’n film waaraan je een lekker vrolijk gevoel overhoudt. Het verhaal is, ondanks zijn eenvoud, zeer vermakelijk, een gevolg van de leuke personages en de snelheid waarmee we door de speelduur van 123 minuten geloodst worden. De classificatie actiekomedie is misschien wat kort door de bocht, want naast actie en komedie zijn we ook getuige van romantiek en hier en daar een beetje dramatiek. ‘Bandits’ is al met al gewoon een bijzonder leuke film en een echte aanrader voor het hele gezin.

Arian Schouten

Bioscooprelease: 13 december 2001