Barabbas (1962)

Regie: Richard Fleischer | 144 minuten | drama, avontuur, biografie, geschiedenis | Acteurs: Anthony Quin, Silvana Mangano, Arthur Kennedy, Katy Jurado, Harry Andrews, Vittorio Gassman, Jack Palance , Ernest Borgnine, Norman Wooland, Valentina Cortese

Bijbelse verhalen zijn altijd al een goede bron geweest voor filmmakers. Zo werd in 1962 al een grootse, epische productie gemaakt over een minder bekend persoon uit de Christelijke geschiedenis: namelijk ‘Barabbas’. De film is interessant voor iedere filmfan en niet alleen voor Bijbelvaste kijkers. Ondanks de leeftijd van de film staan het acteerwerk en het uiterlijk van de prent nog steeds als een huis. En het verhaal wordt erg mooi neergezet door cast en regisseur.

Barabbas was een moordenaar die vrij werd gelaten, zodat Jezus Christus in zijn plaats gekruisigd werd. De film begint bij de vrijlating van de misdadiger, die gespeeld wordt door Hollywoodicoon Anthony Quin. Eenmaal vrijgekomen wordt Barabbas als een held ontvangen in zijn stamkroeg. Een groot feest ter ere van hun vrijgelaten vriend omntaard in een ruwe orgie vol drank en vrouwen. Ondanks de vrolijke stemming kan Barabbas maar moeilijk begrijpen waarom juist hij zijn vrijheid terug heeft gekregen. Wie is toch die ‘messias’ waar over wordt gepraat en die in zijn plaats gekruisigd werd?

Naarmate de geruchten rond de messias sterker worden en Barabbas steeds vaker wordt beledigd door de aanhangers van de overleden Christus, besluit Barabbas te onderzoeken wie deze Christus eigenlijk was. Aanvankelijk wil de misdadiger met tegenzin de Messias ontrafelen. Door zich vol te gieten met alcohol en elke vrouw die hij begeert hardhandig tot zich te nemen, probeert Barabbas zijn knagende twijfels te onderdrukken. Maar dat lukt niet, uiteindelijk wordt hij opgepakt voor openbare dronkenschap en wordt te werk gesteld in de zilvermijnen.

De film gaat over de persoon Barabbas en zijn leven na zijn vrijlating. De thematiek van de film is de zoektocht naar wie je bent en de twijfel over het doel in je leven. Anthony Quin weet deze gevoelens van onmacht en onzekerheid erg treffend vorm te geven. Langzaamaan gaat Quin’s personage er aan onderdoor waarom juist hij werd vrijgelaten: waarom juist hij, een wrede misdadiger? Hoe zou zijn leven zijn als hij het over mocht doen? Spijt komt te laat: zijn leven is bijna voorbij en iemand anders is voor hem gestorven. Maar wat is de juiste manier van leven als je enkel slechtheid kent? Hoe moet je je leven zin geven zonder wie je bent te verloochenen?

De film roept geen makkelijke vragen op en geeft bovendien geen antwoorden. Barabbas wil de tweede kans die hem is aangereikt goed benutten, maar hij kan het niet. Zijn einde staat onherroepelijk vast en Barabbas weet dat hij geen gelukkig leven zal kennen. Dat maakt van hem een tragisch personage. Het enorme acteertalent van Quin komt erg goed naar voren in deze film. Een compleet spectrum van emoties komt naar voren in zijn personage en wordt zeer geloofwaardig vertolkt door Quin. Liefhebbers van goed acteerwerk en fans van ‘swords and sandals’-epossen mogen ‘Barabbas’ niet overslaan.