Barbie & haar zusjes in het grote puppy avontuur – Barbie & Her Sisters in the Great Puppy Adventure (2015)

Regie: Andrew Tan | 76 minuten | animatie, avontuur, familie | Originele stemmencast: Kelly Sheridan, Alyssya Swales, Kazumi Evans, Claire Corlett, Joanne Wilson, Amelia Shoichet-Stoll, Taylor Dianne Robinson, Bronwen Holmes, Chelsea Miller

In de reeks ‘Barbie’ films van Mattel vormen de avonturen van Barbie en haar zusjes Skipper Stacie en Chelsea een hoofdstuk apart. In de ‘normale’ (lees: meest voorkomende) Barbie-avonturen speelt het fantasy-aspect een grote rol, maar wanneer Barbie met haar zusjes optrekt, zijn de films wat realistischer van aard. En gek genoeg werkt dat erg goed; zowel ‘Barbie & haar zusjes in een ponyavontuur’ als ‘Barbie & haar zusjes in het grote puppy avontuur’ zijn net iets vermakelijker dan de doorsnee animatiefilm van het speelgoedicoon. Of dat nu alleen ligt aan het ontbreken van de zuurstokroze en paarse tinten of dat het verhaal gewoon beter werkt, het zal een combinatie zijn.

Barbie, Skipper, Stacie en Chelsea zijn op weg naar Willows. Het is zomervakantie en de meiden verheugen zich enorm op de weken die ze in hun oude huis, waar hun oma nog altijd woont, gaan doorbrengen. Vooral Barbie haalt bij aankomst in het stadje continu herinneringen op. Ze mag dan nu wel in Malibu wonen, ze is de plek waar ze opgroeide niet vergeten. Chelsea was nog maar een baby toen het gezin naar Malibu verhuisde, en ze vindt het maar wat vervelend dat zij helemaal niets meer weet van Willows. Eenmaal bij oma staat hen een verrassing te wachten: oma’s hond heeft namelijk vier puppy’s gekregen en de meiden mogen ze een naam geven!

Op zolder treffen Barbie’s jongere zusjes een schatkaart aan. Barbie vertelt dat ze altijd met opa op zoek waren naar de schat die in Willows begraven zou liggen. De stichters van de stad hebben voor de tijden dat het slechter gaat met Willows een reserve aangelegd, en door middel van aanwijzingen zou die schat gevonden moeten worden. Stacie, Chelsea en Skipper zijn dolenthousiast en willen meteen beginnen met zoeken. Barbie kan ondertussen niet wachten om haar vriendin van vroeger weer te ontmoeten. Als traditie gingen ze elk jaar naar het dorpsfeest, maar wanneer ze die kermis de volgende dag bezoeken, ontbreken er veel attracties. Het dorp zit in geldnood…

‘Barbie & haar zusjes in het grote puppy avontuur’ heeft een wat misleidende titel, want de puppy’s vormen niet het belangrijkste onderdeel. Er is genoeg aan vertederende scènes met de hondjes om de dierenliefhebbers tevreden te houden, maar bovenal is de film een avonturenfilm, waarin Barbie’s zusjes, later uiteraard bijgestaan door Barbie zelf, op zoek gaan naar de schat van Willows. Die speurtocht zit leuk in elkaar, de aanwijzingen liggen niet voor de hand, en het is soms oprecht enerverend omdat niet elk brokje nieuwe informatie zomaar in hun schoot valt. De makers lieten zich vast inspireren door classics als ‘The Goonies’. Dat er ook nog twee clichématig onhandige boeven op de schat uit zijn, puur voor eigen gewin natuurlijk, is wat minder interessant voor het verhaal, maar het levert voor de doelgroep wel een extra laagje spanning op. Natuurlijk is het ongeloofwaardig dat de zussen een schat kunnen opsporen die al jaren verstopt ligt, maar dat wordt enigszins verdoezeld door het feit dat de inwoners eigenlijk geloven dat het maar een mythe is. Zo is het wel te begrijpen dat er niemand eerder een serieuze schatzoekerspoging heeft gedaan.

Al met al is ‘Barbie & haar zusjes in het grote puppy avontuur’ een erg leuke film in het Barbie-universum. De boodschappen die in de film verstopt zitten, zijn positief, de meisjes hebben een optimistische kijk op het leven en dingen voor elkaar over hebben en doorzettingsvermogen vormen belangrijke karaktereigenschappen. Als het zulke charmante films oplevert als deze, mag Mattel wel vaker dat fantasy-element achterwege laten.

DVD-release: 18 november 2015