Barbie Fairytopia: Magie van de Regenboog – Barbie Fairytopia: Magic of the Rainbow (2007)

Regie: William Lau | 74 minuten | animatie, familie, fantasie | Originele stemmencast: Kelly Sheridan, Kathleen Barr, Venus Terzo, Lee Tockar, Christopher Gaze, Tabitha St. Germain, Andrew Francis, Sharon Alexander, Peter New, NHancy Screl, Saffron Henderson, Andrea Libman, Lalainia Lindbjerg, Alistair Abell, Cathy Weselick | Nederlandse stemmencast: Laura Vlasblom, Marloes van den Heuvel, Hetty Heyting, Lee Tockar, Cathy Weseluck, Fred Butter, Henk Dikmoet, Lasca ten Kate, Ruud Drupsteen, Nienke Brinkhuis, Tony Neef, Rosanne Thesing, Lizemijn Libgott, Beatrijs Sluijter, Cynthia de Graaff, Marijn Klaver, Frederique Sluyterman, Anneke Beukman

Het accepteren en respecteren van de verschillen van anderen en toch samen kunnen werken voor het gewenste resultaat: dat is zo ongeveer de boodschap die ‘Barbie Fairytopia: Magie van de regenboog’ kleine meisjes meegeeft. De animatiefilm van Rainmaker Animation is de derde in de reeks over Fairytopia, een magische fantasiewereld waarin Barbie (als Elina), een lief en dapper feetje, woont samen met de andere Fairytopia bewoners. In de eerste film over Elina (‘Barbie: Fairytopia’, 2005) had Elina nog geen vleugels, en daarom werd ze geplaagd door de andere feeën. Haar vriendin Dandelion nam het altijd voor haar op. Fairytopia werd in deze film bedreigd door de boosaardige zus van de Tovenares, Laverna, die ervoor zorgt dat alle fladderende wezentjes ziek worden. Elina bleef gespaard en wist Fairytopia en haar inwoners te redden. Als beloning kreeg ze vleugels. Het Canadese animatiebedrijf bracht een jaar later een vervolg op de markt, ‘Barbie: Mermaidia’, waarin Elina haar pas verkregen vleugels vrijwillig opgeeft om haar vriendje Nalu, de meerman prins, te redden. Uiteraard loopt ook dit avontuur weer goed af, maar van Laverna zijn de feeën nog niet af…

‘Barbie Fairytopia: Magie van de regenboog’ begint met een korte samenvatting van Elina’s levensgeschiedenis, zodat kleine Barbiefans voor wie dit de eerste kennismaking met Barbie’s films zijn, de film ook goed kunnen volgen. Elina, de heldin van het verhaal, is een vriendelijk en behulpzaam feetje, met wie elk meisje zich kan identificeren. Haar onzekerheid of ze het allemaal wel aankan, is erg herkenbaar en het is dan ook goed voor te stellen dat kinderen Elina helemaal weg zijn van de blonde Barbiefee. Het pluizeballetje Bibble is weer erg schattig, al werkt het onverstaanbare gebrabbel wel ergernis op (maar dat zal bij kinderen wel meevallen) en met zijn belevenissen rondom zijn losse tand kan het beoogde publiek natuurlijk goed meeleven. Ook de ontmoetingen die Elina heeft met andere leerlingfeeën wanneer ze op zoek gaat naar haar kamer op de Feeënschool zijn herkenbaar: Elina is wat zenuwachtig en vindt het moeilijk dat de andere feeën zo onaardig tegen haar zijn. Gelukkig vindt ze in Glee een vriendin.

Grappig is dat een aantal clichés (moedwillig) zijn vermeden: zo is de meest ijdele figuur in de film geen vrouwelijk personage maar een jongen en sluit niet iedereen aan het eind heel zoetsappig vriendschap met elkaar. De animaties zijn voldoende uitgewerkt, waarbij vooral de felle roze, paarse, blauwe en groene kleuren opvallen. ‘Barbie Fairytopia: Magie van de regenboog’ is een echte doelgroepenfilm: val je buiten de groep waarvoor de film bedoeld is, bestaat de kans dat je de film vreselijk vindt. Tot een jaar of tien zullen meisjes de film echter tot hun absolute favorieten rekenen.