Barbie: Het Feeënmysterie – Barbie: A Fairy Secret (2011)

Regie: William Lau, Terry Klassen | 70 minuten | animatie, familie, fantasie | Originele stemmencast: Diana Kaarina, Adrian Petriw, Brittney Irvin, Cassandra Morris, Kate Higgins, Silvio Pollio, Brittney Wilson, Alexandra Carter, Nicole Oliver, Barbara Tyson, Candus Churchill, Nathaniel DeVeaux, Michael Dobson, Laura Bailey

Het is vast niet toevallig dat de film ‘Barbie: Het feeënmysterie’ (‘Barbie: A Fairy Secret’) een dag voor Kens vijftigste verjaardag (11 maart 2011) uitkomt. Zou Barbie hem deze film op zijn verjaardag cadeau doen? Hij heeft er wel een grotere rol in toebedeeld gekregen dan in welk van Barbie’s voorgaande filmavonturen ook. Het tweetal leerde elkaar kennen in het voorjaar van 1961 en waren direct hoteldebotel verliefd op elkaar. Het stel was mateloos populair, maar in 2004 kwam er een einde aan het sprookje: Ken weigerde stelselmatig een ring om Barbie’s vingers doen en het tweetal ging uit elkaar. In 2011 bleken de twee blondines toch niet zonder elkaar te kunnen en zijn ze weer een koppel. Ook in de Barbie animatiefilms die met de regelmaat van de seizoenen door speelgoedfabrikant Mattel op de markt worden gebracht, is Ken inmiddels een terugkerend personage.

Net als in ‘Barbie in een modesprookje’ ( 2010) is Barbie hier actrice. Zij wordt door haar twee stylistes Taylor en Carrie tiptop in orde gemaakt voor de première van haar nieuwe film. Op de rode loper ontmoeten we haar tegenspeelster, Raquelle, die – jaloers op de aandacht van de hoofdrolspeelster – met voorbedachten rade Barbies galajurk scheurt. Taylor en Carrie blijken over geheime krachten te beschikken, waarmee ze voorkomen dat Barbie in een gescheurde jurk gezichtsverlies lijdt. De twee stylistes zijn in werkelijkheid namelijk feeën, iets wat hun werkgeefster niet weet. Wanneer feeënprinses Graciella van Gloss Angeles Barbies vriendje Ken in de smiezen krijgt, is ze hopeloos verloren en vastbesloten hem tot haar echtgenoot te maken. Binnen de kortste keren wordt Ken ontvoerd door een stel feeën. Omdat Taylor en Carrie hiervan getuige zijn komen zij direct in actie door hen achterna te vliegen, maar dit kan natuurlijk niet zonder hun geheim te verklappen. Ze laten Barbie en Raquelle vol verwondering achter.

Nu het geheim van Taylor en Carrie bekend is, houdt niets het viertal tegen om Ken te gaan redden. Raquelle heeft daar zo haar eigen redenen voor (ze heeft een oogje op het vriendje van Barbie). Het avontuur brengt de vier meisjes via Parijs naar Gloss Angeles, een magische plek waar de feeën wonen. Gloss Angeles ziet er een beetje uit als Pandora in ‘Avatar’. Ondertussen moet Ken in het paleis van prinses Graciella duelleren met Graciella’s voormalige vriendje, Zane (wiens stem in de originele versie doet denken aan Antonio Banderas’ stemmenrol in ‘Shrek’). Lukt het Barbie om haar Ken te redden voor hij het jawoord geeft aan prinses Graciella?    Het verhaal van ‘Barbie: Het feeënmysterie’ is een warboel. Barbie, haar rivale Raquelle en de twee feeën ontmoeten het ene na het andere personage, om deze vervolgens nooit meer terug te zien. Het idee dat er op aarde feeën zijn die allemaal een andere functie hebben (Taylor en Carrie zijn modefeeën, prinses Graciella is een passiefee) is slecht uitgewerkt. De reden waarom Barbies modestylistes verbannen zijn uit de feeënwereld is er met de haren bijgesleept en het biedt nog geen verklaring voor de aanwezigheid van de andere feeën in de mensenwereld. Als het verhaal voor de volwassen kijker al zo’n rommeltje is, zullen jonge kijkers wellicht ook moeite hebben het te volgen.  De pony’s met behulp waarvan het viertal uiteindelijk het kasteel van prinses Graciella bereikt zijn overduidelijk in het verhaal geïntegreerd voor het lanceren van de bijbehorende speelgoedlijn. Nu maken de voorgaande Barbiefilms zich daar ook schuldig aan, maar in ‘Barbie: Het feeënmysterie’ gebeurt het wel heel opzichtig. Een meisje dat een Barbiefilm wil zien zal toch haar zin wel krijgen, maar als er een keuzemogelijkheid bestaat, is een van de andere films meer aan te raden. Deze valt namelijk zwaar tegen.