Barbie Kerstverhaal – Barbie in a Christmas Carol (2008)

Regie: William Lau | 75 minuten | animatie, familie | Originele stemmencast: Kelly Sheridan, Morwenna Banks, Melissa Lyons, Prudence Edwards, Leanne Araya, Kandyse McClure, Shauntia Fleming, Kathleen Barr, Pam Hyatt, Tabitha St Germain, Lisa Roth, Gwynyth Walsh, Kelly Bixby, Amelia Thripura Henderson, Michael Ann Angone, Fabrice Grover, Tim Fett, Shannon Chan-Kent, Luke Smith, Anthony Fett, Melissa Lloyd, Morgan Roff, Terry Klassen

Een verhaal dat al sinds 1910 als inspiratiebron heeft gediend voor verfilmingen (maar ook theater, opera, radio en televisieprodukties) is Charles Dickens’ “A Christmas Carol”. Het boek, dat verscheen in een periode toen het met kersttradities niet meer zo nauw genomen werd, werd direct een enorme hit en heeft er mede voor gezorgd dat het kerstgevoel weer terugkwam: mensen werden geraakt door het verhaal en de populaire Victoriaanse schrijver slaagde er ook dit keer in zijn maatschappijkritiek succesvol te etaleren. Dankzij de enorme populariteit van het verhaal zijn er dus talloze verfilmingen geweest: een van de meest geliefde versies is die uit 1951, met Alastair Sim als Ebeneezer Scrooge.

Omdat het verhaal zich echter uitstekend leent voor een vrije bewerking er van zijn er ook variaties door bijvoorbeeld The Muppets, Rowan Atkinsons “Blackadder” en Mickey Mouse. Het spreekt vanzelf dat niet elke versie even geslaagd is. In 2008 komt Universal Studios Home Entertainment met een CGI-versie met niemand minder dan Barbie als Scrooge. Het klinkt misschien merkwaardig, maar het is scenarioschrijver Kevin VanHook verbazend goed gelukt om er een goed verhaal omheen te bouwen, dat kleine Barbiefans aan zal spreken en waarmee zij zich kunnen identificeren. Evenals eerdere Barbie-films is ook ‘Barbie Kerstverhaal’ (‘Barbie in a Christmas Carol’) opgebouwd als raamvertelling.

Het is kerstavond. Barbie staat op het punt te vertrekken naar een kerstbal dat gehouden wordt voor het inzamelen van geld voor een ziekenhuis, maar haar kleine zusje Shelly wil niet mee. Liever blijft Shelly thuis om kerstavond op de traditionele manier te vieren: met het bakken van koekjes, het drinken van chocolademelk en het krijgen van bijzondere cadeautjes. Barbie besluit dat haar zusje een levensles nodig heeft en vertelt haar het verhaal van de verwende egoïstische Victoriaanse operazangeres Eden Starlet. Eden is een diva met flink wat noten op haar zang, hoewel de beeldschone ster erg populair is bij haar publiek, is ze niet dankbaar voor haar succes en behandelt ze haar werknemers schandalig. Ze eist van hen dat ze – zelfs tijdens de Kerstdagen – blijven werken om haar nieuwe show te oefenen. Een van deze werknemers is Catherine, die al Edens vriendin was toen ze kleine meisjes waren. Als Eden en haar dikke kat Chuzzlewit (Dickens-kenners herkennen deze knipoog naar het werk van de Engelse schrijver) thuis in slaap zijn gevallen krijgt Eden ineens bezoek van de met kettingen omwikkelde geest van haar tante, die haar waarschuwt dat ze bezoek zal krijgen van drie andere geesten.

Kenners van het verhaal zullen ongetwijfeld weten wat er volgt en het verhaal biedt voor de meeste volwassenen en zelfs kinderen die één van de andere op jeugd toegespitste ‘Christmas Carol’ films gezien hebben, geen echte verrassingen.  ‘Barbie kerstverhaal’ is een hele aardige film in de serie ‘Barbie’ films. De CGI ziet er wederom redelijk verzorgd uit en de kleuren zijn aangepast aan het verhaal (nu eens niet zuurstokroze en pimpelpaars). Het verhaal bevat voldoende vaart en humor. Daarnaast komen er een aantal leuke kerstliedjes voorbij die je helemaal in de stemming zal brengen. Uiteraard zijn de diverse ‘griezelige’ plotelementen aangepast voor de jonge kijkers, zo biedt de Geest van Toekomstig Kerstmis Eden “slechts” een blik in een leven vol armoede, maar wellicht is dat al voldoende om kleintjes angst aan te jagen en in te zien dat Eden echt moet veranderen. Leuke film om rond de Kerstperiode met de kids te kijken!