Barefoot (2014)

Regie: Andrew Fleming | 86 minuten | komedie, drama, romantiek | Acteurs: Evan Rachel Wood, Scott Speedman, Treat Williams, Kate Burton, J.K. Simmons, J. Omar Castro, David Jensen, Jaqueline Fleming, Ashleigh Borman, Ricky Wayne, Thomas Francis Murphy, Julie Ann Doan, Tony Fennelly, Ian Nelson, Andrea Moore, Ann McKenzie, David Dahlgren, Brian Oerly, Marco St. John

Jay Wheeler is een jongen die in principe zijn hart wel op de goede plek heeft zitten, maar die desondanks toch maar niet wil deugen. De telg uit een welgestelde familie wil het op zijn eigen houtje redden, maar maakt er tot nu toe nog niet veel van. Hij maakt schulden bij de verkeerde mensen, heeft een strafblad en heeft een baan als schoonmaker in een psychiatrisch ziekenhuis. Hiermee voldoet hij wel aan de voorwaarden van zijn voorwaardelijke vrijlating, maar hij kan zijn schulden niet afbetalen. Om uit de problemen te komen, gaat hij voor de bruiloft van zijn broer terug naar huis in de hoop om geld los te peuteren van zijn ouders.

Om zijn ouders te overtuigen dat hij zijn zaakjes op orde heeft liegt hij dat hij een vriendin heeft, maar als gevolg daarvan zal hij daadwerkelijk iemand mee moeten nemen naar de bruiloft. Het blijkt lastig om last minute iemand mee te krijgen omdat hij normaal gesproken niet al te netjes omgaat met de vrouwen in zijn leven. Wanneer hij tijdens zijn werk de mooie maar wereldvreemde Daisy redt van een viespeuk die misbruik van haar probeert te maken, en haar daarbij per ongelijk bevrijdt uit het ziekenhuis, besluit hij van de nood een deugd te maken en haar als zijn vriendin mee te nemen naar huis. Maar is de instabiele Daisy nou wel de juiste kandidaat voor deze klus?

In ‘Barefoot’ worden de hoofdrollen gespeeld door de vooral van televisie bekende Scott Speedman (“Felicity”) en Evan Rachel Wood (“Once and Again”, “True Blood”, ‘Across the Universe’). Speedman is niet echt van de karakterrollen maar voor deze rol is hij overtuigend genoeg, Evan Rachel Wood kan hier en daar wel een beetje op de zenuwen werken als de al te naïeve Daisy, maar ze is zeker geen slechte actrice. De enige die echt goed op dreef is (maar dat is hij eigenlijk altijd wel). maar een hele kleine rol heeft, is de koning van de bijrollen J.K. Simmons (‘Juno’, ‘The Closer’).

‘Barefoot’ (een remake van het Duitse ‘Barfuss’, 2005) is al met al een aardige film in het genre romantische komedie. De plot is natuurlijk vrij voorspelbaar, want je hoeft geen genie te zijn om te kunnen bedenken dat de hoofdpersonen gevoelens voor elkaar gaan krijgen. Maar ‘Barefoot’ heeft een vlot verhaal met genoeg twists om het leuk te houden en het kijkt allemaal heel lekker weg. Dat we het allemaal al eerder en beter uitgevoerd hebben gezien, is helemaal niet erg; het maakt deze film niet minder leuk.

Sylvia Bakker

DVD-release: 15 juli 2014