Barely Legal – After School Special (2003)

Regie: David M. Evans | 90 minuten | komedie | Acteurs: Erik von Detten, Tony Denman, Daniel Farber, Sarah-Jane Potts, Amy Smart, Tom Arnold, Dey Young, Riley Smith, Vince Vieluf, Samm Levine, Cameron Richardson, Horatio Sanz, Anders Hedman, Eddie Driscoll, Brooke Dillman

‘Barely Legal’ is een film in de trant van de ‘American Pie’ cyclus, dat betekent dus veel onderbroekenlol, genante situaties, hier een daar een boodschap en tieners die met hormonen worstelen. In dit geval gaat het om drie jongens, Deacon, Fred en Matt die alledrie nog maagd zijn en zich in hun vrije tijd vooral bezighouden met het illegaal kopiëren en doorverkopen van pornofilms. Zoals het een goede tiener betaamt zijn ze natuurlijk erg gefrustreerd dat ze “het” nog nooit gedaan hebben en ze beseffen dat het er ook nooit van komt als ze niet iets gaan veranderen. De grote held van de jongens is Tony Montana, de cokekeizer uit ‘Scarface’, die gezegd heeft: “eerst de macht, dan het geld en dan de vrouwen”. Dat lijkt hun ook wel wat en ze komen op het idee om zelf een pornofilm in elkaar te draaien en zodoende goed geld te verdienen zodat ze eindelijk eens een keer een meisje kunnen scoren, want daar draait het natuurlijk allemaal om. Uiteraard gaat het een en ander fout bij de uitvoering van dit toch wel aparte plan. Ze vinden een meisje in een stripclub die bereid is de scènes te doen en voor de mannelijke hoofdrol gebruiken ze iemand van school. Helaas komen de echte pornokoningen uit de stad er achter dat er concurrentie bij is gekomen en die zijn daar natuurlijk niet blij mee.

Het nadeel van deze film is dat het allemaal al duizend keer eerder gedaan is en ook vele malen beter. Er zitten hier en daar wel een aantal leuke grappen in, maar echt fantastisch is het allemaal niet. Drie maagdelijke pornomakende pubertjes die zich spiegelen aan Tony Montana, het is weer eens wat anders dan bijvoorbeeld die gangsterrappers en hun niet aflopende gedweep met Pacino’s personage. Tony Montana is voor veel mensen wellicht het ultieme voorbeeld van de geslaagde zakenman. We weten trouwens wel allemaal hoe het met Tony afgelopen is, maar dat terzijde. De pornomaker/acteur die achter de jongens aanzit lijkt verdacht veel op de legendarische pornoacteur Ron Jeremy, dat is wel grappig, maar echt overtuigend is het allemaal niet.

De film kan helaas ook niet buigen op bekende acteurs die de film wat extra’s konden meegeven. Tom Arnold is wel grappig als de vader van een van de jongens, maar zijn rol is te klein om de film de moeite waard te maken. Een standaardtienerfilm dus met het altijd onvermijdelijke eind; de jongens zijn de helden van de school, de pestkop is op z’n nummer gezet en ze hebben allemaal een meisje aan hun arm, doel bereikt dus. ‘Barely Legal’ is een aardige film voor de doelgroep: tieners van het mannelijke geslacht. Hoor je daar niet bij, laat deze film dan links liggen.

Hendrik Dijkhuis